|
|
Mottó: Az Európai Kulturális Alapítvány kezdeményezésére, a Budapesti őszi Fesztivál keretében, ez év október 14-én a terézvárosi Paulay Ede utca különleges program színtere lesz. Az utca névadója, a Nemzeti Színház egykori neves direktora, Paulay Ede nevenapja (október 13.) alkalmából az utcabeli kulturális műhelyekkel, vendéglőkkel, üzletekkel és nem utolsó sorban az itt lakókkal együtt utcai művészeti fesztivált rendezünk. Paulay Ede (1836-1894), színész, rendező, 1878-1894 között a Nemzeti Színház igazgatója volt. Igazgatósága alatt a színház fénykorát élte, ő mutatta be Az ember tragédiáját, valamint Vörösmarty Csongor és Tündé-jét, magyar színpadon az első ókori művet, Szophoklész Antigoné-ját. Európai színházat hozott létre, jónevű társulattal, modern színháztechnikával. Európában elsőként ő vezettette be a színházba a villanyvilágítást. Munkáját 1881-ben Ferenc József-rend kereszttel jutalmazták. A valamikori "Két szerecsen utcza", a Terézváros egyik legrégebbi utcája mindig is nyüzsgő, élettel teli hely volt. Az egykori Petánovics-házban (ma a Párizsi Áruház épülete) volt a Terézvárosi Kaszinó, a polgárok társashelye, melynek emeletén bálokat is rendeztek. Századunk első évtizedeiben bőrösök települnek az utcába, a házak felirataiban ennek nyomait még a mai napig megtaláljuk.
Mostanában az utca újrafelvirágozásának lehetünk tanúi. A Károly körúti sarkon elegáns étterem (Művészinas), valamint új szellemű utazási központ (Vista), odébb, a 19. századi műemlékházban új kisvendéglő (Pesti Vendéglő), illetve söröző, kicsit feljebb az N-N biztosító ultramodern "ferde" üvegcsodája, egy ideiglenes kiállítótér, a "Kis Varsó", az Új Színház szecessziós épülete, a Drescher palota (Balett Intézet) sarkán a "Tütü Café", a Nagymező utcánál a valamikori utcanévről elnevezett Két szerecsen kávézó. És folytatódik a sor a Liszt Ferenc térig: Radnóti Színpad, Falafel Salátabár, Dzséró kisvendéglő, Artpool P60, Pompei Étterem. A megnyíló újabb és újabb kisvendéglők, kávézók, az új építkezések, a tatarozások azt a reményt keltik, hogy utcánk ismét a főváros egyik "békebeli" helye lesz. Az utca történelme, a jelentős számú kulturális műhely utcabeli jelenléte, valamint Paulay Ede munkássága előtti tiszteletünk adta ötletét az egynapos utcai művészeti fesztiválnak. Európa számos nagyvárosában találkozunk hasonló, lokális fesztivállal. Barcelona munkásnegyedének utcái és lakosai programokkal, gasztronómiai különlegességeikkel és díszleteikkel versenyeznek minden év augusztusában, a híres Garcia napokon. A párizsi Rue de Dragon fesztiválja is nevezetes. A Budapesti őszi Fesztivál rendezvénysorozatához kapcsolódóan a szervezők - az Európai Kulturális Alapítvány, a VISTA Utazási Központ, az Új Színház, a Radnóti Színház, az Artpool P60 - olyan közösségi és kulturális programot kívánnak nyújtani a fővárosban élőknek, amelyen keresztül az idelátogatók megismerkedhetnek a főváros egy fellendülőben lévő utcájának múltjával és jelenével, történelmével és pezsgő kulturális életével, kapcsolódva a kerület városrendezési és kulturálisrehabilitáció-programjához, a Broadway-koncepcióhoz. Rendezvényük nem titkolt célja, hogy utcánk újra a főváros kulturális és idegenforgalmi életének egyik kis központja legyen, az évente megrendezendő Ede Fesztivál pedig lehetőséget adjon az utcabeliek - lakók és kulturális műhelyek - rendszeres találkozójának. A
fesztivál ideája egyszer: mindenki, aki az utcában lakik vagy tevékenykedik
a fesztivál részeként csináljon, valamit: saját működési területén
vagy az utcán, bármilyen módon. Ha figyelembe vesszük a jelent meghatározó
beidegződött és eltömegesedett szemléleteket, és számolunk minden
olyan lehetőséggel, amely a még láthatatlan értékeket és azok új
összefüggéseit láthatóvá teszi, akkor művészi szakkifejezéssel a Paulay
Ede utca egy napra - névadója, a zseniális Paulay Ede direktor nevnapja
alkalmából - "helyspecifikus installációvá" válik. Paulay Ede életrajza Paulay
Ede születésének pontos dátumán viták folynak. A tokaji anyakönyv szerint
1836. március 15-én tartották a keresztelőt, a Paulay család első
gyermeke valószínűleg március 12-én vagy 14-én született. Apja Paulay
György mázsamesteri beosztásban sóellenőr volt, anyja Zahorai Mária
öt fiúgyermeknek adott életet. Paulay Ede és két öccse az elemi iskolát
a szülői háztól távol, Pesten végezték, rokonaik éltek Budán. Ede
1844-ben, mindössze nyolcévesen már a kegyesrendiek Budai Egyetemi Gimnáziumának
diákja, azonban 1849-ben - mivel a szabadságharc folyamán az iskolák beszüntették
működésüket - haza kellett utaznia, tanulmányait Sátoraljaújhelyen
és Kassán fejezte be. Pontosabban: 1852. július 1-ével, 29 igazolatlan óra
miatt, a VII. osztály után kimaradtnak nyilvánították. Ekkor tizenhat esztendős,
a kimaradása valódi oka pedig az, hogy egy kis vándortársulathoz keveredve,
eleinte nem a saját nevén szerepelve, színésznek szegődött. Egy Miskolcról
érkezett színtársulat fogadta be, Szigligeti Ede Párbaj, mint istenítélet
című drámájának Sándoraként debütált. Valószínűleg egészséges önkritikai érzéke vezette Paulay Edét a pedagógiai és rendezői munka felé. 1865-től a magyar színészképzés megújítására létrejött Képezde titkára, majd tanára lett. 1874-t l pedig, nemzetibeli színészi állásáról lemondva, már tanította, heti 21 órában a színi gyakorlatot, esztétikát, szerepelemzést, lélektant, dramaturgiát. Ekkor az intézmény már "országos M. Kir. Zene- és Színművészeti Akadémia" néven működik. Amikor a drámai színészképző 1893-ban önállósul, főigazgatója - haláláig - Paulay Ede lesz. Paulay Ede tehát jelentős szerepet játszott a magyar hivatásos színészképzésben. Számos tanulmányt, színészetelméleti művet írt, mint írták róla: "együtt művelte a teóriával a praxist."
1868-ban - az
ekkor még színészként működő - Paulayt Radnótfáy, a Nemzet
Színház igazgatója rendezővé is kinevezi. Első munkája 1868.
március 11-i bemutatóval a Hamlet volt, ebben az előadásban szólalt
meg először Arany János ismert fordítása. 1868 és 1873 között számos
darabot állított színpadra, köztük a Bánk bánt, az Othellót, a Szentivánéji
álmot, a Rómeó és Júliát. A rendezői karriernek - időszakosan
- egy váratlan esemény vetett véget: 1873 márciusában, a Salome rendezése
közben, egy idétlen ugratás következtében Paulay megverte a súgót, melynek
következménye az volt, hogy rendezői tevékenységével azonnali hatállyal
fel kellett hagynia. Állása is csak a nyugdíjjogosultsága miatt maradt meg.
Erről a furcsa esetről Paulay egy levelében Jókainak részletesen
ís beszámol: 1866-tól rendszeresen készített színdarabfordításokat is, mintegy hatvan színpadi művet fordított le, túlnyomórészt, ötvennégyet, francia nyelvből, hatot németből. Fordított Goethét, Racine-t, lefordította Beaumarchais Figaróját, Schiller Ármány és szerelem című tragédiáját. Főrendezői
kinevezése után hónapokkal Paulay már a Nemzeti Színház drámai részlegének
vezetője. Nevéhez fűződik a színház máig is emlegetett
aranykora. Podmaniczky báró, intendáns szabad kezet adott Paulaynak a szakmai
kérdésekben, és biztonságos hátteret nyújtott a politikai-művelődéspolitikai
életben. (Ne felejtsük el, mindketten szabadelvű nézeteket vallottak,
"nagymesterei" voltak a Corvin Mátyás szabadkőműves páholynak,
együtt alapították az irodalmi életet meghatározó Petőfi Társaságot.)
Podmaniczky báró terjesztette fel Paulayt a Ferenc József-rend lovagkeresztje
kitüntetésre. 1884-ben, az
Erkel Sándor vezette operai tagozat kiválásakor kezdődött el a Paulay-korszak
csúcsa, mely a Csongor és Tünde, Az ember tragédiája színrevitelével valamint
a színház bécsi vendégjátékával teljesedett ki. Paulay igazgatása alatt
a - néhány évtizede még provinciálisnak tartott - magyar színjátszás európai
rangra emelkedett. Adorján Berta az esküvő után egészen férje haláláig nem lépett színpadra. Utána egzisztenciális okokból ismét munkát vállalt, de nem számított jelentős színésznőnek. Lányuk, Paulay Erzsi azonban, mint a Nemzeti Színház híres komikája, igazi karriert futott.
Paulay 1893 tavaszán - ekkor 57 éves - gyengélkedni kezdett. Egyre több időt töltött pihenéssel gödöllői házában. 1894 februárjában orvosi tanácsra Abbáziába utazott pihenni, de a váratlanul hidegre fordult idő miatt utazását megszakítva visszatért Pestre. 1894. március
9-én volt A kaméliás hölgy bemutatója, Márkus Emíliával a címszerepben.
Paulay utolsó levele, nehezen olvasható kézírással, hozzá íródott. "Az eszmék
erősbek
|
|