|
Ede-napi
fesztivál - 2000. október 14. - Paulay Ede utca |
 |
Mottó:
Egy történést a véletlen egybeesések határoznak meg, oly módon, hogy a
véletlenül egymás mellé került információk egymást felerősítve
történéssé válnak. / Az egymást felerősítő véletlenek által
létrejött egyidejű történések újabb véletlenek által (tovább) erősödnek
és visszafordíthatatlan változásokat okoznak. / A visszafordíthatatlan
változások nem egyirányúak, ezért a véletlenek folytán (vagy) kioltják
egymást, vagy felerősödnek és akkor hosszabb időre meghatározzák
a jövőt. (...) A "véletlen jövő hálózatszerűen épül..."
(Galántai György)
Az Európai Kulturális Alapítvány kezdeményezésére, a Budapesti őszi
Fesztivál keretében, ez év október 14-én a terézvárosi Paulay Ede utca különleges
program színtere lesz. Az utca névadója, a Nemzeti Színház egykori neves
direktora, Paulay Ede nevenapja (október 13.) alkalmából az utcabeli kulturális
műhelyekkel, vendéglőkkel, üzletekkel és nem utolsó sorban
az itt lakókkal együtt utcai művészeti fesztivált rendezünk.
Paulay
Ede (1836-1894), színész, rendező, 1878-1894 között a Nemzeti
Színház igazgatója volt. Igazgatósága alatt a színház fénykorát élte, ő
mutatta be Az ember tragédiáját, valamint Vörösmarty Csongor és
Tündé-jét, magyar színpadon az első ókori művet, Szophoklész
Antigoné-ját. Európai színházat hozott létre, jónevű társulattal,
modern színháztechnikával. Európában elsőként ő vezettette
be a színházba a villanyvilágítást. Munkáját 1881-ben Ferenc József-rend
kereszttel jutalmazták.
A
valamikori "Két szerecsen utcza", a Terézváros egyik legrégebbi utcája
mindig is nyüzsgő, élettel teli hely volt. Az egykori Petánovics-házban
(ma a Párizsi Áruház épülete) volt a Terézvárosi Kaszinó, a polgárok társashelye,
melynek emeletén bálokat is rendeztek. Századunk első évtizedeiben
bőrösök települnek az utcába, a házak felirataiban ennek nyomait
még a mai napig megtaláljuk.

Mostanában az utca újrafelvirágozásának lehetünk tanúi. A Károly körúti
sarkon elegáns étterem (Művészinas), valamint új szellemű utazási
központ (Vista), odébb, a 19. századi műemlékházban új kisvendéglő
(Pesti Vendéglő), illetve söröző, kicsit feljebb az N-N biztosító
ultramodern "ferde" üvegcsodája, egy ideiglenes kiállítótér, a "Kis Varsó",
az Új Színház szecessziós épülete, a Drescher palota (Balett Intézet) sarkán
a "Tütü Café", a Nagymező utcánál a valamikori utcanévről
elnevezett Két szerecsen kávézó. És folytatódik a sor a Liszt Ferenc térig:
Radnóti Színpad, Falafel Salátabár, Dzséró kisvendéglő, Artpool P60,
Pompei Étterem. A megnyíló újabb és újabb kisvendéglők, kávézók,
az új építkezések, a tatarozások azt a reményt keltik, hogy utcánk ismét
a főváros egyik "békebeli" helye lesz.
Az
utca történelme, a jelentős számú kulturális műhely utcabeli
jelenléte, valamint Paulay Ede munkássága előtti tiszteletünk adta
ötletét az egynapos utcai művészeti fesztiválnak.
Európa
számos nagyvárosában találkozunk hasonló, lokális fesztivállal. Barcelona
munkásnegyedének utcái és lakosai programokkal, gasztronómiai különlegességeikkel
és díszleteikkel versenyeznek minden év augusztusában, a híres Garcia napokon.
A párizsi Rue de Dragon fesztiválja is nevezetes.
A
Budapesti őszi Fesztivál rendezvénysorozatához kapcsolódóan a szervezők
- az Európai Kulturális Alapítvány, a VISTA Utazási Központ, az Új Színház,
a Radnóti Színház, az Artpool P60 - olyan közösségi és kulturális programot
kívánnak nyújtani a fővárosban élőknek, amelyen keresztül
az idelátogatók megismerkedhetnek a főváros egy fellendülőben
lévő utcájának múltjával és jelenével, történelmével és pezsgő
kulturális életével, kapcsolódva a kerület városrendezési és kulturálisrehabilitáció-programjához,
a Broadway-koncepcióhoz.
Rendezvényük
nem titkolt célja, hogy utcánk újra a főváros kulturális és idegenforgalmi
életének egyik kis központja legyen, az évente megrendezendő Ede
Fesztivál pedig lehetőséget adjon az utcabeliek - lakók és kulturális
műhelyek - rendszeres találkozójának.
A
fesztivál ideája egyszer: mindenki, aki az utcában lakik vagy tevékenykedik
a fesztivál részeként csináljon, valamit: saját működési területén
vagy az utcán, bármilyen módon. Ha figyelembe vesszük a jelent meghatározó
beidegződött és eltömegesedett szemléleteket, és számolunk minden
olyan lehetőséggel, amely a még láthatatlan értékeket és azok új
összefüggéseit láthatóvá teszi, akkor művészi szakkifejezéssel a Paulay
Ede utca egy napra - névadója, a zseniális Paulay Ede direktor nevnapja
alkalmából - "helyspecifikus installációvá" válik.
Paulay
Ede életrajza
Paulay
Ede születésének pontos dátumán viták folynak. A tokaji anyakönyv szerint
1836. március 15-én tartották a keresztelőt, a Paulay család első
gyermeke valószínűleg március 12-én vagy 14-én született. Apja Paulay
György mázsamesteri beosztásban sóellenőr volt, anyja Zahorai Mária
öt fiúgyermeknek adott életet. Paulay Ede és két öccse az elemi iskolát
a szülői háztól távol, Pesten végezték, rokonaik éltek Budán.
Ede
1844-ben, mindössze nyolcévesen már a kegyesrendiek Budai Egyetemi Gimnáziumának
diákja, azonban 1849-ben - mivel a szabadságharc folyamán az iskolák beszüntették
működésüket - haza kellett utaznia, tanulmányait Sátoraljaújhelyen
és Kassán fejezte be. Pontosabban: 1852. július 1-ével, 29 igazolatlan óra
miatt, a VII. osztály után kimaradtnak nyilvánították. Ekkor tizenhat esztendős,
a kimaradása valódi oka pedig az, hogy egy kis vándortársulathoz keveredve,
eleinte nem a saját nevén szerepelve, színésznek szegődött. Egy Miskolcról
érkezett színtársulat fogadta be, Szigligeti Ede Párbaj, mint istenítélet
című drámájának Sándoraként debütált.
1852 és 1863
között számos vándortársulattal járta az országot, majd 1863-tól egészen
1874-ig a pesti Nemzeti Színház színésze volt. Bár jelentős szerepeket
kapott, nem tartották nagy színésznek. Korabeli kritikusai orrhangját és
pátoszát vetették szemére, azonban színházi súgóként elismerték.
Valószínűleg
egészséges önkritikai érzéke vezette Paulay Edét a pedagógiai és rendezői
munka felé. 1865-től a magyar színészképzés megújítására létrejött
Képezde titkára, majd tanára lett. 1874-t l pedig, nemzetibeli színészi
állásáról lemondva, már tanította, heti 21 órában a színi gyakorlatot, esztétikát,
szerepelemzést, lélektant, dramaturgiát. Ekkor az intézmény már "országos
M. Kir. Zene- és Színművészeti Akadémia" néven működik. Amikor
a drámai színészképző 1893-ban önállósul, főigazgatója - haláláig
- Paulay Ede lesz. Paulay Ede tehát jelentős szerepet játszott a
magyar hivatásos színészképzésben. Számos tanulmányt, színészetelméleti
művet írt, mint írták róla: "együtt művelte a teóriával a praxist."
1868-ban - az
ekkor még színészként működő - Paulayt Radnótfáy, a Nemzet
Színház igazgatója rendezővé is kinevezi. Első munkája 1868.
március 11-i bemutatóval a Hamlet volt, ebben az előadásban szólalt
meg először Arany János ismert fordítása. 1868 és 1873 között számos
darabot állított színpadra, köztük a Bánk bánt, az Othellót, a Szentivánéji
álmot, a Rómeó és Júliát. A rendezői karriernek - időszakosan
- egy váratlan esemény vetett véget: 1873 márciusában, a Salome rendezése
közben, egy idétlen ugratás következtében Paulay megverte a súgót, melynek
következménye az volt, hogy rendezői tevékenységével azonnali hatállyal
fel kellett hagynia. Állása is csak a nyugdíjjogosultsága miatt maradt meg.
Erről a furcsa esetről Paulay egy levelében Jókainak részletesen
ís beszámol:
"Vasárnap
éppen ebéd végeztével vendégeim érkeztek, leültek az asztalhoz, borozgattunk
és vígan beszélgetve töltöttük az időt 6 óráig, én azzal a nyugodt
öntudattal, hogy semmi fontos teendőm aznap nem lesz.
Nőm,
ki 3 év óta, de különösen múlt évi nagy betegsége óta csak tengődik
(...), láza miatt feküdt, amikor hazulról elmentem, forróságban, ágyban
hagytam; s azon kérelmével távoztam, hogy az orvost küldjem el hozzá. Leginkább
ezért mentem a színház udvarára (...), várva a 7 órát, hogy az orvossal
beszélhessek. (...) magamra maradásom a túlbuzgó súgóban azt a jóakaratot
keltette, hogy tán jobb volna hazamennem, s hozzám lépve arra kért, menjek
haza, mert nőm nagyon rosszul van. Tudom, mondám én, hiszen most
jövök otthonról, ágyban van. Dehogy van! - válaszolá - éppen most találkoztam
vele a Kerepesi úton, maga mondta, hogy rosszul van, és hogy küldjem haza.
Én a lázból támadhatott valamilyen szerencsétlenségre gondolva, rohantam
haza. Ott nőmet ágyban fekve találtam, s megtudtam, hogy nem is kelt
fel. Ezen a - hozzám legközelebb állótól is - méltatlan tréfán roppant dühbe
jöttem, és szó nélkül rohantam vissza. (...) Szerencsétlenségemre senkivel
nem találkoztam, aki csak megkérdezett volna, hogy hova sietek?... Fel a
színpadra! A zene szólt! - Hol van az a ...(súgó), kiáltom, hadd verjem
meg! Már lement, mondják. Hívják ide, hadd verjem meg! és nem volt, aki
gátoljon! (...) A boldogtalan tudta, hogy már észre kellett vennem a csalódásomat,
és mégis feljön, belép az ajtón, én dühösen rárohanok, pálcámmal megütöm,
kezével védve magát eltűnik (...) később az igazgató és mások
által lecsendesítve végigvártam az előadást.
Tettem súlyának
teljes tudatával bírván azonnal felírtam magam, és a törvényszék összehívását
kértem. (...)"
1873
és 1878 között Paulay tehát nem rendez a Nemzeti Színházban. 1878 januárjában
azonban meghal Szigligeti Ede, és báró Podmaniczky Frigyes Paulayt bízza
meg a drámai tagozat vezetésével. Visszatértét mind a színház tagjai, mind
a korabeli kritika örömmel fogadta. Madách Az ember tragédiája című
drámai költeménye, Goethe Faustja - a visszatérő rendező-dramaturg
nagyvállalkozásai.
1866-tól rendszeresen
készített színdarabfordításokat is, mintegy hatvan színpadi művet
fordított le, túlnyomórészt, ötvennégyet, francia nyelvből, hatot
németből. Fordított Goethét, Racine-t, lefordította Beaumarchais
Figaróját, Schiller Ármány és szerelem című tragédiáját.
F
őrendezői
kinevezése után hónapokkal Paulay már a Nemzeti Színház drámai részlegének
vezetője. Nevéhez fűződik a színház máig is emlegetett
aranykora. Podmaniczky báró, intendáns szabad kezet adott Paulaynak a szakmai
kérdésekben, és biztonságos hátteret nyújtott a politikai-művelődéspolitikai
életben. (Ne felejtsük el, mindketten szabadelvű nézeteket vallottak,
"nagymesterei" voltak a Corvin Mátyás szabadkőműves páholynak,
együtt alapították az irodalmi életet meghatározó Petőfi Társaságot.)
Podmaniczky báró terjesztette fel Paulayt a Ferenc József-rend lovagkeresztje
kitüntetésre.
1886
februárjában Podmaniczky lemond az állami színházak (a Nemzeti Színház és
az Operaház) intendánsi tisztéről, székét többen váltogatják, majd
1891-ben Zichy Géza gróf költő-zeneszerző-zongoravirtuózt
nevezték ki. A zenész intendáns érdeklődése elsősorban az
opera felé fordult, ebben az időben Paulay zavartalanul dolgozhatott.
Igazgatása alatt a színház szcenikai állapotát is jelentősen megváltoztatta:
a színpad mélységét 2 méterrel kibővítette, bevezette a színpad elektromos
megvilágítását (először Az ember tragédiája 1883-as bemutatóján alkalmazták)
tűzrendészeti okok miatt felszerelték a vasfüggönyt és záporkészüléket,
a nézőtérről új kijáratokat nyitottak.
1884-ben, az
Erkel Sándor vezette operai tagozat kiválásakor kezdődött el a Paulay-korszak
csúcsa, mely a Csongor és Tünde, Az ember tragédiája színrevitelével valamint
a színház bécsi vendégjátékával teljesedett ki. Paulay igazgatása alatt
a - néhány évtizede még provinciálisnak tartott - magyar színjátszás európai
rangra emelkedett.
Milyen
volt a magánember Paulay élete?
Első
felesége a nála hét évvel idősebb színésznő, Gvozdanovits
Júlia - akit még 1860-ban, Debrecenben vett feleségül - is a társulat tagja
volt; 1878 februárjában az egyik előadás végén összeesett, és a következő
két éven át - 1880-ban bekövetkezett haláláig - sokat betegeskedett. Paulayt
felesége betegsége és halála mind érzelmileg, mind anyagilag megrázta. Három
évvel felesége halála után Paulay újra megnősült. 1883-ban szerződött
a Tanodából a színházba Adorján Berta, akit kikeresztelkedése után, 1884.
június 22-én Paulay feleségül vett. Külföldi nászútra mentek, majd csatlakoztak
az Írók és Művészek Társasága, Pulszky Ferenc vezette felvidéki társasutazásához.
Adorján Berta
az esküvő után egészen férje haláláig nem lépett színpadra. Utána
egzisztenciális okokból ismét munkát vállalt, de nem számított jelentős
színésznőnek. Lányuk, Paulay Erzsi azonban, mint a Nemzeti Színház
híres komikája, igazi karriert futott.
Paulay
1893 tavaszán - ekkor 57 éves - gyengélkedni kezdett. Egyre több időt
töltött pihenéssel gödöllői házában. 1894 februárjában orvosi tanácsra
Abbáziába utazott pihenni, de a váratlanul hidegre fordult idő miatt
utazását megszakítva visszatért Pestre.
1894. március
9-én volt A kaméliás hölgy bemutatója, Márkus Emíliával a címszerepben.
Paulay utolsó levele, nehezen olvasható kézírással, hozzá íródott.
Március 12-én,
délután három órakor halt meg. Temetése napján, 1894. március 14-én a Nemzeti
Színház nem tartott el adást. A ravatal Paulay lakásának szalonjában volt
felállítva, a temetési menet a Nemzeti Színháztól indult. Megállt a Népszínház
előtt, s úgy érkezett a Kerepesi temet be. Síremlékét 1897 szeptemberében
avatták, rajta a felirat Az ember tragédiájából:
"Az eszmék
erősbek
A rossz anyagnál. Ezt ledöntheti
Erőszak, az örökké élni fog."
(Székely
György: Paulay Ede életműve c. tanulmánya nyomán, Magyar Színházi
Intézet Bp., 1988)
Híres
és különleges épületek az utcában:
Paulay Ede u. 2. (Andrássy út 1.)
Sarokház
Róth Miksa-üvegek
Paulay Ede u.
4. (Andrássy út 3.)
Háromemeletes, eklektikus lakóház
Tervezte: Czigler Győző,
1884-86
Paulay Ede u.
5.
Kétemeletes, klasszicista ház
Tervezte: Kasselik Ferenc, 1834
Paulay Ede u.
7.
Háromemeletes lakóház
Oszlopos pince
Paulay Ede u.
14.
Háromemeletes klasszicista sarokház
Tervezte: Diescher József, 1845
Paulay Ede u.
19.
Egyemeletes klasszicista ház
1830 körül
Paulay Ede u.
25-27.
Háromemeletes lakóház
Üvegudvar
Paulay Ede u.
30. (Székely M.u. 13 - Andrássy út 21.)
Eklektikus lakóház
Tervezte: Freund Vilmos, 1883
Paulay Ede u. 33.
Kétemeletes késő klasszicista ház Tervezte: Wieser Ferenc, 1860-62
|
 |
Paulay Ede u. 35.
Parisiana mulató - Új Színház
Tervezte: Lajta Béla, 1908-09
Paulay Ede u. 37.
Szecessziós lakóház
Tervezte: Heidelberg Sándor és Jónás Dávid, 1902
Paulay Ede u. 38-40 (Andrássy út 25.)
Drescher Palota - Balettintézet
Háromemeletes, eklektikus ház
Tervezte: Lechner Ödön és Pártos Gyula, 1883-86
Paulay Ede u. 48. (Nagymező u. 14.)
Kétemeletes, klasszicista sarokház
1830 körül
Paulay Ede u. 51. (Nagymező u. 12.)
Kétemeletes, klasszicista sarokház
Tervezte: Wieser Ferenc, 1854
Paulay Ede u. 54. (Andrássy út 39.)
Párizsi Nagyáruház
Szecessziós
Tervezte: Petschacher Gusztáv, 1882 - Sziklai Zsigmond, 1909
Paulay Ede u. 60. (Liszt Ferenc tér 2.)
Lakóház
Tervezte: Vidor Emil 1905
Forrás: www.zpont.hu 2000. október
|
 |
|
 |
|