mail: 
Lánczi András 
viztorony@viztorony.hu 


Szárazon könnyező víztornyaink

Kundera egy regényében részletesen foglalkozik – kollektív illúziónkkal – a halhatatlanság tárgyával. Illúziónak vagyok kénytelen nevezni, mert bár a halhatatlanság örök nyom, amit itt hagyhatunk, beteljesülése pillanatától kezdve – bár általunk teremtett,– tőlünk független absztrakt létezővé válik. Számunkra illúzió, az itt maradók számára – talán – vigasz. (Vagyis: illúzió.) Mégis alapvető törekvéseink a halhatatlanság, a megmaradás felé irányulnak. Nemcsak magunkra vonatkozóan, hanem környezetünkre is. Fontosnak tartjuk a régi, a már régóta létező megőrzését, a folytonosság fenntartását. E jelenség alapvető mozgatórugója a pusztulástól való mélyen gyökerező félelmünk. Ami –látni fogjuk– kultúrateremtő erő tulajdonképpen.

A régi és új érzékeny egyensúlyának megtalálása kijelöli a megőrzés mértékének egészséges határát. Vagyis megőrizni egy bizonyos határig kell és szabad. Amíg az nem megy az új rovására. Ez a határ képlékeny és megfoghatatlan. „Mindent megőrzök, és mindent feledek”, ahogy Villon fejezi ki pozitív megközelítésben, vagy József Attila komplementer szemléletével: „Én nem emlékezek, és nem felejtek.”

A pszichológiában is történtek áttételesen ide vonatkozó vizsgálatok. A kultúra kialakulásának, a tradíciók megőrzésére való hajlandóságnak, és aktuális módon történő továbbörökítésének bonyolult értékrendszere az explorációs motiváció jelenségével rokonítható. A kísérleti állatot ismeretlen környezetben való felfedező útja csak addig a pontig engedi, amíg a megszokott és új arányai még elviselhető mennyiségű feldolgozható ingert nyújtanak; utána visszamenekül a ketrec biztonságába.

Valamiért nem vagyunk képesek eldobni a múltat. Kell a régi, hogy visszavonulhassunk a fenyegető ismeretlen elől. Hogy majd fel tudjuk dolgozni az idegrendszerünket érő új ingereket.
Kell a régi, hogy előreléphessünk, hogy magunk mögött hagyhassuk.
Kell a régi: mércének is. A fejlődés egyik alapfeltétele ugyanis az, hogy a „mihez képest” ismert legyen.

Míg a személyes nosztalgia érzése az életbemaradás ösztönéből eredeztethető, addig a kulturális értékmentés a fajfenntartás ösztönével magyarázható, annak az evolúció során kifinomodott, és emberivé szelídült megnyilvánulási formája.
Míg a személyes nosztalgia érzése a kultúrát megőrző kollektív felelősségtudat táplálója, addig a kulturális értékmentés maga a megőrizni hivatott kollektív felelősségtudat, a „nép kollektív emlékezete”.

Mindkettő – a határok egészséges betartásával – szükséges a fennmaradáshoz.
De hogy hol húzódik pontosan ez a Villon és József Attila által csupán absztrakt költőiséggel sejtetett elméleti határvonal?
Mi az, ami átörökítendő az utókornak, s mi az, aminek pusztulása fölött érzett kollektív nosztalgia szentimentális önbecsapás csupán?
Vagyis, prózai egyszerűséggel fogalmazva: vajon mi számít értéknek és mi nem?
Ezekre a kérdésekre nehéz választ adni.

A víztorony kifejezés elsősorban a funkciót jelöli, mint a formát, hiszen építészeti megoldásaiban, szerkezetileg, részletképzés és anyaghasználat szempontjából rendkívül széles skálán mozgó, ezzel a funkcióval bíró épület, építmény létezik.
És áll rendíthetetlenül, letűnt korok fényét, letűnt technológiák korabeli újszerűségét dacosan hirdetve. Áll kastélyok parkjában, folyóparton, vasúti pályaudvarokon, ipartelepek, vágóhidak közepén… Épen vagy pusztulófélben, többnyire azonban anakronisztikus jelenségként…

Magyarországon a víztorony-építés kultúrája a XIX.-XX. század fordulójára vezethető vissza. Ekkor jelentek meg az első városi víztelepek, fontos kiegészítőjükkel, a víztornyokkal – vagy víztároló medencékkel – amelyek az ivó-, ipari-, öntözővizet voltak hivatottak tárolni a felhasználásig.
Épültek víztornyok kőből, téglából, acélszerkezetekből, tulajdonképpen a kor építési lehetőségeinek egész tárházát kihasználva.

Az 1900-as évek elején, a párizsi világkiállítás után, Magyarországon is megindul a vasbeton, mint szerkezeti anyag rohamos térhódítása. Ez a víztoronyépítésnek is új lendületet, új lehetőségeket, merőben új formavilágot ad. Ez az évtized mondható a víztoronyépítés fénykorának.
Dr. Zielinski Szilárd a vasbeton-építés hazai elterjedésében kulcsszerepet játszott. Irodájában számos víztorony-terv készült majd az 1900-as évek elején fel is épültek – a kor divatjának megfelelően - a funkciót álcázó vasbeton torony-költeményei.

A víztornyok korabeli presztízsértékét elhelyezésük, a településszerkezetben elfoglalt kulcshelyzetük is szemléletesen kifejezi. Gondoljunk a Margitsziget közepén, vagy Szeged központi, reprezentatív terén, a Szent István téren emelt toronyra, vagy a talán kevéssé ismert Palics fürdőire (ma Palics, Szerbia és Montenegró), az akkortájt dinamikusan fejlődő Szabadka város „pihenőövezetére”, ahol a domináns, szimbólumértékű kapuépítmény meghatározó kompozicionális eleme az égbetörő szerkezet.

Az a tény is érzékelteti a víztornyok korabeli jelentőségét és megbecsültségét, hogy a kor legnagyobb építészeit is megihlette. Mint Lechner Ödönt, aki Kecskemét város számára készített víztoronytervet. Megformáltságának művészi értéke már-már elfeledteti, szinte felcserélhetővé – vagyis: egyenrangúvá – teszi az okot az okozattal: a funkciót az esztétikai törekvéssel.
Kifejeznek valamit ezek a víztornyok a korról. Még ha emléküket csak sárgult színű, csipkézett szélű fotók is őrzik… Mesélnek.

A békebeli, háborúk okozta traumák által még meg nem csonkított, mai tudatunkkal talán öncélúsággal vádolható szépérzékről. Amikor a szépség lehet „l’art pour l’art”, ilyen értelemben valóban tékozló. Mai tudatunkkal tékozlónak tűnő, ám száz évvel ezelőtti látással talán a legtermészetesebbnek mondható. Akkor talán még mindennek megvolt a –szociális egyezményeken alapuló– helye. Az önmagáért való szépségnek is. Ma ez másképp van. Ez nem érték kérdése, hanem történelem formálta világszemléleté.

A víztornyok mai szerepe sok esetben méltatlan, köddé foszlott dicsőségükhöz képest. Van, ami kilátóként működik, van, ami raktárként, ipari víz vagy öntözővíz tárolására használják némelyiket. Van, amelyik a mellette álló épület lépcsőházaként funkcionál, van, amelyiket távközlési cég bérel, van, ami megfelelő és jól látható felületet biztosít gigantikus sörreklámoknak. Van, ahol időszakos kiállítások és hangversenyek kerülnek megrendezésre. Vannak közöttük védettek, ipari műemlékek, és eladásra várakozók.

A víztornyok sorsa több szempontból is megpecsételtnek tűnhet. Egyrészt formailag, másrészt helyzetileg, harmadrészt védett vagy védettséget nem élvező voltuknál fogva. Valamint ezen tényezők bonyolult kölcsönhatásainak eredményeként. Szinte minden szempontból végletet képviselnek.
A formába rejtett lehetőségek –esetünkben– igen korlátozottak. A funkció determinálja azt, ám ahogy a funkcióhoz tartozó formák is mozoghatnak egy határon belül, úgy ez fordítva is igaz: a formához tartozó funkciók is módosíthatók. Szokatlan arányaik és tereik mindenestre újrahasznosítás esetén frappáns, egyedi –vagyis: költséges– megoldást igényelnek.

Másrészt magasban való kiterebélyesedésük, különcködő, feltűnést keltő tömegük sem hagyja őket a „szürke átlag” biztonságába visszavonulni. Végletet képviselnek településszerkezeti helyzetükkel. A végletesen perifériális és végletesen reprezentatív pozíciót betöltők között átmenet nemigen akad. Helyzetük megpecsételi lehetséges tartalmukat.

A védettség megóvja őket, viszont újrahasznosíthatóságukat nagymértékben korlátozza, ha nem védettek pusztulásuk legtöbb esetben megállíthatatlan. A védettség: konzerválás tulajdonképpen. Az állapot fenntartásához kell, a fejlődés útjára lépést viszont nagyban nehezíti.
Karakteresek, bizony, s ezzel a tulajdonsággal sokszor nagyon nehéz együtt élni.

A víztornyok többségének –szigorú értelemben vett– ideje lejárt. Tárgyak maradtak életet adó jelentőség nélkül. Felelőtlenül kijelenthetnénk: formák tartalom nélkül. De valóban: csupán formák maradtak tartalom nélkül? Mert mi lehet a „tartalom” egy épület esetében? Kizárólag, szigorúan a rendeltetésszerű funkciónak való megfelelés?

A technikai, technológiai fejlődésnek, dinamikusan változó szociológiai folyamatoknak kiszolgáltatott épületek esetén ez –lássuk be– már-már teljesíthetetlen követelmény lenne. Vagy nézzük a másik végletet: lehet-e tartalom önmagában a „l’art pour l’art” szimbólum-érték, a funkció és az esztétika sorrendiségének szentségtörő felcserélése? Aminek konkrét, kézzelfogható haszna, lenyomata nincs ugyan, csak többszörös áttételekkel, kibogozhatatlanul indirekt módon, rejtve, a háttérből hat, befolyásol. És nem önmagában.

Hiszen a szimbólumnak kell valami, amit szimbolizál, és kell valaki, aki ezt értelmezi. S ha ezek a feltételek adottak –szimbolikus jelentés és befogadó közeg–, akkor igenis lehet értelme az ilyen elefántcsonttornyi magaslatokat döngető létnek. Épületek, építmények, tornyok esetében is.
A fentiek ismeretében, úgy tűnik, lehet tartalom a konstruktív megőrzési szándék is. Vagyis: a megőrzéshez társuló, új funkcióval való kiegészítés szándéka; valamilyen kézzelfogható hasznot hozó tevékenység vagy szimbólum-érték céljára.

Passzív pusztulni hagyás esetén viszont tudomásul kell vennünk, hogy végleteket képviselő épületeket veszítünk el, egyéniségükkel, végleteikben rejlő, könnyűszerrel gazdagító értékké, színné, karakterré alakítható ellentmondásaikkal együtt.

„…mindig fájlaltam, hogy születésem helye, elsősorban azonban ideje miatt a technikai civilizáció kellős közepébe pottyantam, méghozzá abban az időszakban, amikor a technika és a kultúra útjai kettéváltak, és az előbbi föléje kerekedett az utóbbinak.” – írja Faludy György.
Vannak helyzetek, idők, amikor a technika a kultúra elnyomója, vannak, amikor alázatosan szolgálja azt, vannak, amikor a technika közömbösen maga mögött hagy tényeket, és a kultúra kegyeire bízza azok későbbi megítélését: felemelését vagy erjedni hagyását.

Így volt a víztornyokkal is.
És így van. Így kallódnak a technika és kultúra határmezsgyéjén, és fizikális pozíciójukhoz hasonlóan elvont létük, a szociális egyezményeken alapuló világrendbeli helyük sem egyértelmű. A kérdés annyi csupán, hogy beemeljük-e őket kollektív emlékezetünkbe, akarunk-e, érdemesnek tartjuk-e foglalkozni velük? Megőrizni akarunk, vagy feledni, mert –Villonnal ellentétben, attól tartok– mindkettőt párhuzamosan jól csinálni mégsem lehet.

Rózsa Sára

‹¤ËrÇń,Ué_@•âE€¤):%‰”ä0ąSĄJťTŠÁî`ěějgˆýq9ć3pÄ!'–p`|H÷ĚžŔÇLRĄĹ˛3ýîžáKĺ%ăiZKS~ţMĘM›6gćí7ß?{úňOĆł§ÍfcßϞgą—Že\óYĘ^% [\sÁ˝ô řţBq–x#îżsáß>21ăϟ=}ň/ř™ł¤Ć⇄§ł$Ö¸ç1˙\ÓOĎń×C™ÔŘy댽,č éčŒ}ű-’ÓôžŒ‡ľƒr ż°Ożl­âÓůůö:~űí`ëĹůy QŽ)’O*ë:œÎÔh‹ž^ޓ'żă'~ŕę^ŕ÷Ż’öc˘Ćs~ků ěkŮÏ,â/JEĚqgF řR?U5aűқERXŧľ­_”–“úN+5na>šPÜ-âXĆÜ-á Táx9ý̇ žgŽ÷•ĄEń`ÁĂ;aÉź41Ąü /ęlYŰ(ľäŞ–Â>Śˆľ‚ˇYGlŔ땧WcÎbř6JÓéwÍćçϟçăe*/GłćČJ§ƒtXÂâۛFiŹC˝čý(!™(é7^ Ří¤ń3Śb˝˙śzHpćł)WéŢDú€ůFÉ8HVţŢDŽó-ŸŹ“˝)œćťĹ—¤ń7 ‹i\Ë)ŕíMí0ßł‰Űx=ąýWŐn!!>çűk˝Fü—•Z6~dÁŹ¸q˝”"–áţќŻd´JdÔ¸T˔'Œö'‡–ýăÍW鿍śý÷Ż1Ă6óľŒd°ŘŸÚňő’ ¤€˜)Ȩńš'<؟&šöPŘţ‘Łśý‘}… Ą9äj9MÖű뚃śü3űo¤ÓÖn•‚áĹľôV|WűXa<ţ ŠťŻ—BÎW!…&Ś!řxq7eoď‡)42ˆ˝6ÚÍ!Ÿđ¤Éěp”F˜¸Ž vm÷ťš*°ŇĹ( dőwCźĆNš‡*űˇgľœf(#†‘€ç‘ Éu,ýńř÷męˁ\RT Đ3MÜ@_KE‹/VňžN›ĚÁBć´űát´šu/ÖÖ$ĐL1ěq`ƒÎ“KČ)ýNĆ`“Ř-§T°€Â„ރŽąxŘš…|"›Pqů9Mˆ/ÂňJ-oŹY(ó"ľ”>݋L9pńCÓX¤@oBÓŔ` ‡Şˆv_—€ĚšŢŒČ,  ŹÓ;2TĽ]KČ%HˇT¤űz5݉] D#Ô?ş.#:ʸĽ2f"ZůcŞ ĺ(ĚSM¨×9)š d VÖjšŠt‰–óB–źzŽőJ^!šâ;íĚ ŁTŤSrƒž3NƒĹ&ą——wś—aIŔ"ďąŐ­r]Cnň÷8"›ą•ÄQ#L’Jiŕ ÝëjګğůăčX*, xň.:†S q” Aé)ąÝo`Ą€tJóß Ő}ťĆĆSDu„"r…L4hNßA^÷#Ż×áJÁo–)1ŘńeđĐ×íçăO1GÁœí?50u']­n8ü#ńíĽÖô݈łZ™X"î,ń‹ÚŤíJ'ˈÇöäVŠÎSSEŤŸqHÓĹÍídČÄĚĘgÄ&ţŹ1Ŕ)…ćhrŚŃrŽŽ‚XoiěŠĐnÓŚh@jgŁÓލ°‡ĚBRR,ˆRę™:i6YŮ˝=÷Ă٤]éłeĆbKĺ ž,€¤Üśn Ţđ@Ź uŞpœ\¨vş]M[m„}ősŚ€<€Â.Dšü—Ďa öf ŐĎhľ´ťőƒ.çiTśdT;Fzş˜; cŸ@ÂyYQ8 ´{Ź‰łxĺłéĘŁ„)`C­=e5Nut|ŁřÔ1G2:1pT…tz=Cbł‹źŽˇ˝”\s÷ddŸďe pŒlą9içđ¸l•óbˇ|jÄ#Gë†EZCéĄq# 22JĘÎÍĄ†îIĆfž˛Rš$SÔD×Gęí´ľ|#ˇś}ôŽ‹•)TŁq(nH,JxIçŐBe_đAÂ=nĚoĺ4?C fłN§§š8ęYSúźRÍ:BEďČŽ‡;Zœ|‚Źp‚Ě’ćĺ¸܂ŁĂtŰş#˝ŕŠ=đtˆ§ewxtW+}=gó­Äô9Ŕ˛]jLŹĚ.$tw7Ą˝.3…2”äD×ђ‘Ńŕƕ2E¨Ź¤g˝ŒiîbŠ !ćuľĂ8éŰʋYĚ@´K{knČç dńč9€›&>qkŚB͢„-2ƒŁ ;ieln' i÷8“ž‘Ńl˘ RkČănĆ Ԋ2#÷3`FŸ”÷P'—>kƒ9… ;›4–xţĘă&D^2s€nÁ.G1~̓JŔpřuOˇŽ—xPBŻćX…[OĐ).OٍÖhš#YÇX!ý'!řŘ(ŮŃtłv !ŢkÚ{°ˆ1ĄíÍD}ĄĆlŒJ<˛.ŽŽő–ľwÔěČP;ŐůÚývÎ`Îü'¤‰"ŻŔS˘śqĘ9ńđâ‰:oëŽńrYIQƒŹógŠŞ–Ŕé΂Ńë-KBŚŔŚ˙łWćů$qX ýľsŽ¨óř[>Z'”Ůď#ŐЏxrwě¨ N:šąP_t˝6†|OđÜ! Č Ą”§Ă…OÍ“ô‹Ý‰ď×ŮC@*ł§ŁÎ>=ÎŮ$ŤĐ‘qa•°°L>.v'9;jüÓęeëӒľ{ü8Űę4ŘŐÜëţˇ,šbÎÓhăxĂYLő;4Éw,ĄáL=ÂŃçóď6ţFBŮH_ AŽ:{zöÔű ,Ÿgů¤˜”šZz‚ýn{ťWŒ=j顏ëß-V‚ TŃľ4Yţ„n"@8j'aä˛ŘÄÁbc÷ľÓ<Ľđe°ßššćkđw8\k›ŤŕŽúކ•z×Ő }é ÔuŁx4ą˙ĄÂc}oړˆ^¸Úޞޓžó*Wi”Ą§Z¤ÖŮ›Ju;!^Đ z6ŮérN?çâňŢ*9ýBUťeô?šÜĎy!b1j Üև W,ń— ´îPăQ­Zß_˝‚X!>¸ą];Śęş†:jďžá–ŠvŻ)ԐTĹhĹsźj­íă˘-#6<%š1– WkAŠyśŘŒř¨•sF—ňľKňlŻ V†I5€Í t e™3œn 0CŞĆP‡ąusfj9¸CYĆŘJhŞąu͖ is–&şü sPň)ż>7Ĺ?“Ű8ĆŚrCÉrźáŞÝN3âłxöśŤV "ťiF÷u†é/ŇîČOăOĺóœťÓő|X€W÷ä<Ô(AŤśK‚+q¨›:ɘâ­Oچ (y3ú– p¸4ŚYGFI&Ő]ꎎîzœ*ţDdeŕq…ÚşÁż̔„?ĄkÎ<'%ZQ‡}Üěm€B›ÚË名(GńvŹ×0čę?Q×ŃP‰„°y0”/ltnÂ:.$#KîĚŢÔ؈˜_Ă6ŕ`*ç” ˇýGˇod•ĂŠí°Ź4Ű2Śmů‹ĎžÂŻw*děË=ĆVEYĄůŤ>ť—:ĘÎA× Ůä]űň÷BsšxH ě>˘ŕË6ËĚ;ÂzÂ#“ 5ˆuDĐ&×5Ĺ_ëf@Ť#ę9n9ííznĘĽRźčnˇő1={Í]51ÉđĹ߈dmşśQ÷‰x[)Ľ kOĘŤľßŚź\çŰ{ďKš'—[Ú 8Źě1=B7üEŒXŠ¨t›8ťÔý^ĺî ŻŽýČF<š˝„„ţDź!]QäMŽhEąR˙Ń/ď˝MŹŒ%%>Ž9şëQsaÂv,<1 žTx”+IżR:~ĺ6gľŔĘIźYŔ!/°šœźĹ'˜ˆƒšž!žöI!?=ąß*pÜź-ö[§ş^33ńśOěĆ Ć띐ń`l?łŰb˙Š@ڗŔu;ş‹­UŻąçkľ0Ĺ"5 ĎéĎ´\€ÜІËřťŻfľÚĹë§áƒÖäX7žÜśń3ÚućšěLŠ0„{sÚN…„ZÚÖą[¸É†&uŢÔ´,ŘytVłH$T?źŠţ =.ÓĹŇh†ĆŸći6Î\ś•`oZb:¨\ţĘřtŐ^헪e1Ž[Ą‰ ÷×F;k¸ď2sÇ? #4Ź¸6 S!–92úý„yS[:}SӂőŃÍ:Ř# <Äu•‘í‘2Ӊ˜¨¨1żŠźZFM;ű\P&}z„ÚĐĽ*gc9­×wDÍ"GFß%abÎĎ"Ú÷ÇĆMü~f 5›ÔN˙^â ,“ \×Q>wş "qł26;1:żôłG>ŇAŸ†ž>DcżWNů‰ú6ÜŞ1ý̏ą†8 {.2,7ň3o´ČKW(Ă  q Űu5Œcó+pWéž>ű~‡|~P’Äávłyˇé‚Z ŐʟźZŻWĺŰ´Ść8Ĺ9˝~.˛CBřˆ]t’›*łÉą§¨UľÉYýľş“NIL€%7BJ‡Wp\Ýô’ôwĎĄbiXň-ˆ”Uܘű'§MŠŇőʧ0÷CIÁ#~Ĺţ°ŠŢ †ÎÔYEl(l„‚ˇ›Ę™EiŞ€z`¤-˘Gł  —ŽUB{^H…̲ ĹóŠ™:sŢżbôoW=–L– đÓÍ~î3ÂMbŇ{÷#UHĘ++:š€]ҟ7ŃJ‹ż†xKJ:?ëáĆýœŒ°{ ĄŁŃËčOxeEĚőË­cĐRw{ˆi˝G¸@oâ§%‡M+bťäąičŐ{cӒŠ;í&g‹v ł„<đ+ĽĘ‚ZLCMÇŘŠdÜCľVĘ Ř<˜ľĽ˘ýěůhŠ{ ˙´}NwE5|Žab[Gh2ÚL‚yłÍŠZüb›ŸP†ď§Ţť‹b‘|_í´|-üŘ“ÇÝŞ/͗EE–ăso‡Ý^ÇźŔ8k„:cÇ+Š(›Ě͞˜l˛0ť´“á6ë”Ć3Ŕ¸Ţě=^é*đĘ^áŸ4śĺ20Ü‘*­íˆP“[T‡ž6–ýY‹ćj>28sî"žŸúä—âFA¨ÍwóßuĄjŁ˛ţG T[Ÿ,P˛' }7Üěšuׄľ в9şđۉâ§úäţPű¤ěŽż÷něRJďšöaŇŽ a4üčEm”&SőÓJöŐ@o ™źT¤Ü„“’çTRíZФ׌ #YßîŇ+űuoEKĚęv¸seœ&÷VťAÝiŔĄ-ÄËE1J :ƈśAç~ƒÔO<ü+îš7°<Iľăá*´´ŹżpńŃWá ЏayˆŃťˇ‚účJBYD¸˙a˝ĺe,‰‰ŠI¤ąś.ćŇҒFόi•ĹO,Œ4°ÉbŰUă[ŕg2›*›Đ_é‰ůt¸ß/)Ôc.BiÂ{BąŇ…߯a‡ăeîĄě4LQáŰřZ‡QŹŽ^t“÷3Äj„É\íżÖĎiŢM˝ę™%ZGJ8ßé^ *^óÎŕ9MŁňąLOčéWFďé#wK&ň܂–WŁŤĚTüző;Šőę×9vČyńfĺű7äËf,mEmžËCŞbw_çş´iÍŤóýÔđ}Îłq€ë6ďôźUy~ŽyĆŤá5 °”Ą4Çfs“Gľir7üNžD ŕ3`E„Á{­ł2 îhƒÖ’ľ9ŻLWż×™ţĐĺOÍ\ü\ł}@ÚQA÷CĘzźéä“4Lz=䇄­—éż%,:ź,Q˙ViżâĹżÍůિŚťm˘|cĺ5MÁHZG—űSŠôŠáœeďćĄ>ŻŘÓ{†V¸ywkí;ŚĹöhi`\ ř[˘tLŻ­‹m’Đ1ÚKÍŞa2Ä˙`îXéCőgć^mUTű< eË˙ŕ˘Ď”a^Úaš&?1“đş¤>˜žĆŽËýBw6!Ź4ŤrŞáÄé&óäźPÁĹ˝äĂó r•¨ý` Ş0“v˛Jťž°˙ž’”şV̤(ůńŠOË"dĐ(”ůÎ`góĂżđř$|Ë0v ŐÄőÁS˛]*f6Q­zƒlŇ1­´ýA}ęďŐ7-šđĘĽ˝7ßşá $ŠŔž|ŻqŽ~Ô ůň}MJ#éPěü{ľażÓˇ7ţC}вŤď’(NQčţÖž9„ş†ŤŤ“‡‰ÜŻf§ŽÂ•önr†ŻnO…­“É&ޞú‘dż=y]H;ߞžˆ"ܞźýčŤ{;;™Űg?ěäqă˙˙˙Ő]MoÚ@=7RţĂvs ‘̇MB ĆH$)ROí!BH(ƒ ¸5^ CRőÇöŘОzčĚîÚ8oAŞTőgŢěx筞×Čń“y''śůôNĽŽßNÎ℟Ě8—ŚŃé”ó˙°)9'B‚§‚ÍęůŮlLŃőœĚôËD׏éZbhIS[Ż|´^˙’šÚ‹ŕKy žš{‰{oÇöƒt8/ …ĹvŚćGƒÁ_[•Ęn8lS‹YXóŮÔĆłŞ-VîĚd–ţuď¤!vÉ>L>AQ ŃŰ==cœ¸8ĂĘŕĺ饍4Ǘ6ë2gÜxŚ(‰fë˝ółn=šŽź0ƏŽ—îánQž× Şž;‹;ä&ÜŇ4î9ä/xGËwJŚč&hŃŘÝĆUĐúî0aq̖˘7paú>Á-XÄHűŃ!ÝÉŞÇ">—\J{éîŽd9J îv0‡Đ\‘kŠ˘íˇE´Ś/ź¨ĆBlr4梚ëźwűXKxŰ ş&HEMź2ÍšŠě–iEË­S,ref˝šŔí§ť‚&…[1ßsČEŤßîß&™2ŸAäb04ńxbO?ĎWl8Ő4dô[ďn&™ÁŚ¤yĎŽčśüĂĚ^zţS*{śo’çÄ \#Š„ ܢzƒó+ćHřt,jű>%=ű™üŒŕö'"řÚúđ—˙=ęÖ°˜˘CÂí7Řcˆ—É” ŠíN9¨‰ t{+‡\#ä€{}yĆ fH{úrT PŠ…P9ę  ¸Á|9ä-@ ňĺđ6ŔsńŠN7‰ťQé8dňŽHAb .î