Forrás: MÁV Ingatlankezelő Válllalat
(naptár) |
Lebontották a víztornyot
Akár a ferencvárosi gépészeti főnökség jelképe is lehetett volna az egykori fűtőház 55 méter magas víztornya. (a rajzon 37 méter...)
Évtizedeken keresztül a vasút saját vezetékén keresztül töltötték fel a Dunából vízzel a hatezer (valójában 600!!) köbméteres tartályt, ami az állomás területén lévő vízdarukhoz továbbította az ipari vizet. A gőzvontatás megszűnésével, a nyolcvanas évektől kezdve használaton kívül állt a berendezés.
Tatár Árpád ferencvárosi gépészeti főnök elmondta: - A torony acélszerkezetét felemésztette a korrózió, a vasbetontartók elöregedtek, életveszélyessé vált az építmény.
|
|
Forrás: MÁV tervtár
• Scan: Tóth Péter |
Emiatt egy nagy terület már régóta le volt zárva. Le kellett selejtezni a víztornyot, ám a bontása a sűrűn beépített területen körültekintő munkát igényelt. A üzemeltetők aggodalmát igazolta, hogy a bontás során a torony egyik lába a számítottnál korábban megroggyant, s a törmelékek kárt tettek a szomszédos kompresszorházban is.
Gáspár József építésvezető a bontási technológia titkaiba avatott be minket. - A MÁV Rt. PHMSZ Budapesti Ingatlangazdálkodási Osztálya és a gépészeti főnökség szakembereivel úgy terveztük, hogy a fordítókorong és a villanymozdony-javító műhely közötti területre döntjük le a tornyot.
|
|
Forrás: MÁV tervtár
• Scan: Tóth Péter |
Február 13-ára ütemeztük a munkát, de már öt nappal előbb megkezdtük az előkészületeket. Egy teleszkópos daru függesztő kosarából dolgozva 45 méter magasságban lángvágó berendezéssel félbevágtuk az acéltartály.
Azt követően már csak a saját súlya tartotta a helyén a több, mint húsz méter átmérőjű tartály tetejét, amit 120 tonnás daruval emeltünk le a magasból. Majd két 45 tonna teherbírású berendezéssel csörlőzéssel ledöntöttük a tartály alsó részét és a torony beton lábait. A súlyos tartály akkora energiával csapódott a földbe, hogy eltört a terepszint alatt haladó melegvíz-vezeték.
KASSAI JÁNOS
- Olvasható a MÁV Vasutas Hírlapjában.
|