| Kundera egy regényében részletesen foglalkozik 
               kollektív illúziónkkal  a halhatatlanság tárgyával. Illúziónak 
              vagyok kénytelen nevezni, mert bár a halhatatlanság örök nyom, amit 
              itt hagyhatunk, beteljesülése pillanatától kezdve  bár általunk 
              teremtett, tőlünk független absztrakt létezővé válik. Számunkra 
              illúzió, az itt maradók számára  talán  vigasz. (Vagyis: illúzió.) 
              Mégis alapvető törekvéseink a halhatatlanság, a megmaradás felé 
              irányulnak. Nemcsak magunkra vonatkozóan, hanem környezetünkre is. 
              Fontosnak tartjuk a régi, a már régóta létező megőrzését, a folytonosság 
              fenntartását. E jelenség alapvető mozgatórugója a pusztulástól való 
              mélyen gyökerező félelmünk. Ami látni fogjuk kultúrateremtő erő 
              tulajdonképpen. A régi és új érzékeny egyensúlyának megtalálása 
              kijelöli a megőrzés mértékének egészséges határát. Vagyis megőrizni 
              egy bizonyos határig kell és szabad. Amíg az nem megy az új rovására. 
              Ez a határ képlékeny és megfoghatatlan. Mindent megőrzök, és mindent 
              feledek, ahogy Villon fejezi ki pozitív megközelítésben, vagy József 
              Attila komplementer szemléletével: Én nem emlékezek, és nem felejtek. A pszichológiában is történtek áttételesen ide 
              vonatkozó vizsgálatok. A kultúra kialakulásának, a tradíciók megőrzésére 
              való hajlandóságnak, és aktuális módon történő továbbörökítésének 
              bonyolult értékrendszere az explorációs motiváció jelenségével rokonítható. 
              A kísérleti állatot ismeretlen környezetben való felfedező útja 
              csak addig a pontig engedi, amíg a megszokott és új arányai még 
              elviselhető mennyiségű feldolgozható ingert nyújtanak; utána visszamenekül 
              a ketrec biztonságába. Valamiért nem vagyunk képesek eldobni a múltat. 
              Kell a régi, hogy visszavonulhassunk a fenyegető ismeretlen elől. 
              Hogy majd fel tudjuk dolgozni az idegrendszerünket érő új ingereket.Kell a régi, hogy előreléphessünk, hogy magunk mögött hagyhassuk.
 Kell a régi: mércének is. A fejlődés egyik alapfeltétele ugyanis 
              az, hogy a mihez képest ismert legyen.
 Míg a személyes nosztalgia érzése az életbemaradás 
              ösztönéből eredeztethető, addig a kulturális értékmentés a fajfenntartás 
              ösztönével magyarázható, annak az evolúció során kifinomodott, és 
              emberivé szelídült megnyilvánulási formája.Míg a személyes nosztalgia érzése a kultúrát megőrző kollektív felelősségtudat 
              táplálója, addig a kulturális értékmentés maga a megőrizni hivatott 
              kollektív felelősségtudat, a nép kollektív emlékezete.
 Mindkettő  a határok egészséges betartásával 
               szükséges a fennmaradáshoz.De hogy hol húzódik pontosan ez a Villon és József Attila által 
              csupán absztrakt költőiséggel sejtetett elméleti határvonal?
 Mi az, ami átörökítendő az utókornak, s mi az, aminek pusztulása 
              fölött érzett kollektív nosztalgia szentimentális önbecsapás csupán?
 Vagyis, prózai egyszerűséggel fogalmazva: vajon mi számít értéknek 
              és mi nem?
 Ezekre a kérdésekre nehéz választ adni.
 A víztorony kifejezés elsősorban a funkciót jelöli, 
              mint a formát, hiszen építészeti megoldásaiban, szerkezetileg, részletképzés 
              és anyaghasználat szempontjából rendkívül széles skálán mozgó, ezzel 
              a funkcióval bíró épület, építmény létezik. És áll rendíthetetlenül, letűnt korok fényét, letűnt technológiák 
              korabeli újszerűségét dacosan hirdetve. Áll kastélyok parkjában, 
              folyóparton, vasúti pályaudvarokon, ipartelepek, vágóhidak közepén
 
              Épen vagy pusztulófélben, többnyire azonban anakronisztikus jelenségként
 Magyarországon a víztorony-építés kultúrája a 
              XIX.-XX. század fordulójára vezethető vissza. Ekkor jelentek meg 
              az első városi víztelepek, fontos kiegészítőjükkel, a víztornyokkal 
               vagy víztároló medencékkel  amelyek az ivó-, ipari-, öntözővizet 
              voltak hivatottak tárolni a felhasználásig.Épültek víztornyok kőből, téglából, acélszerkezetekből, tulajdonképpen 
              a kor építési lehetőségeinek egész tárházát kihasználva.
 Az 1900-as évek elején, a párizsi világkiállítás 
              után, Magyarországon is megindul a vasbeton, mint szerkezeti anyag 
              rohamos térhódítása. Ez a víztoronyépítésnek is új lendületet, új 
              lehetőségeket, merőben új formavilágot ad. Ez az évtized mondható 
              a víztoronyépítés fénykorának.Dr. Zielinski Szilárd a vasbeton-építés hazai elterjedésében kulcsszerepet 
              játszott. Irodájában számos víztorony-terv készült majd az 1900-as 
              évek elején fel is épültek  a kor divatjának megfelelően - a funkciót 
              álcázó vasbeton torony-költeményei.
 A víztornyok korabeli presztízsértékét elhelyezésük, 
              a településszerkezetben elfoglalt kulcshelyzetük is szemléletesen 
              kifejezi. Gondoljunk a Margitsziget közepén, vagy Szeged központi, 
              reprezentatív terén, a Szent István téren emelt toronyra, vagy a 
              talán kevéssé ismert Palics fürdőire (ma Palics, Szerbia és Montenegró), 
              az akkortájt dinamikusan fejlődő Szabadka város pihenőövezetére, 
              ahol a domináns, szimbólumértékű kapuépítmény meghatározó kompozicionális 
              eleme az égbetörő szerkezet. Az a tény is érzékelteti a víztornyok korabeli 
              jelentőségét és megbecsültségét, hogy a kor legnagyobb építészeit 
              is megihlette. Mint Lechner Ödönt, aki Kecskemét város számára készített 
              víztoronytervet. Megformáltságának művészi értéke már-már elfeledteti, 
              szinte felcserélhetővé  vagyis: egyenrangúvá  teszi az okot az 
              okozattal: a funkciót az esztétikai törekvéssel.Kifejeznek valamit ezek a víztornyok a korról. Még ha emléküket 
              csak sárgult színű, csipkézett szélű fotók is őrzik
 Mesélnek.
 A békebeli, háborúk okozta traumák által még 
              meg nem csonkított, mai tudatunkkal talán öncélúsággal vádolható 
              szépérzékről. Amikor a szépség lehet lart pour lart, ilyen értelemben 
              valóban tékozló. Mai tudatunkkal tékozlónak tűnő, ám száz évvel 
              ezelőtti látással talán a legtermészetesebbnek mondható. Akkor talán 
              még mindennek megvolt a szociális egyezményeken alapuló helye. 
              Az önmagáért való szépségnek is. Ma ez másképp van. Ez nem érték 
              kérdése, hanem történelem formálta világszemléleté.  A víztornyok mai szerepe sok esetben méltatlan, 
              köddé foszlott dicsőségükhöz képest. Van, ami kilátóként működik, 
              van, ami raktárként, ipari víz vagy öntözővíz tárolására használják 
              némelyiket. Van, amelyik a mellette álló épület lépcsőházaként funkcionál, 
              van, amelyiket távközlési cég bérel, van, ami megfelelő és jól látható 
              felületet biztosít gigantikus sörreklámoknak. Van, ahol időszakos 
              kiállítások és hangversenyek kerülnek megrendezésre. Vannak közöttük 
              védettek, ipari műemlékek, és eladásra várakozók. A víztornyok sorsa több szempontból is megpecsételtnek 
              tűnhet. Egyrészt formailag, másrészt helyzetileg, harmadrészt védett 
              vagy védettséget nem élvező voltuknál fogva. Valamint ezen tényezők 
              bonyolult kölcsönhatásainak eredményeként. Szinte minden szempontból 
              végletet képviselnek.A formába rejtett lehetőségek esetünkben igen korlátozottak. A 
              funkció determinálja azt, ám ahogy a funkcióhoz tartozó formák is 
              mozoghatnak egy határon belül, úgy ez fordítva is igaz: a formához 
              tartozó funkciók is módosíthatók. Szokatlan arányaik és tereik mindenestre 
              újrahasznosítás esetén frappáns, egyedi vagyis: költséges megoldást 
              igényelnek.
 Másrészt magasban való kiterebélyesedésük, különcködő, 
              feltűnést keltő tömegük sem hagyja őket a szürke átlag biztonságába 
              visszavonulni. Végletet képviselnek településszerkezeti helyzetükkel. 
              A végletesen perifériális és végletesen reprezentatív pozíciót betöltők 
              között átmenet nemigen akad. Helyzetük megpecsételi lehetséges tartalmukat. A védettség megóvja őket, viszont újrahasznosíthatóságukat 
              nagymértékben korlátozza, ha nem védettek pusztulásuk legtöbb esetben 
              megállíthatatlan. A védettség: konzerválás tulajdonképpen. Az állapot 
              fenntartásához kell, a fejlődés útjára lépést viszont nagyban nehezíti.Karakteresek, bizony, s ezzel a tulajdonsággal sokszor nagyon nehéz 
              együtt élni.
 A víztornyok többségének szigorú értelemben 
              vett ideje lejárt. Tárgyak maradtak életet adó jelentőség nélkül. 
              Felelőtlenül kijelenthetnénk: formák tartalom nélkül. De valóban: 
              csupán formák maradtak tartalom nélkül? Mert mi lehet a tartalom 
              egy épület esetében? Kizárólag, szigorúan a rendeltetésszerű funkciónak 
              való megfelelés? A technikai, technológiai fejlődésnek, dinamikusan 
              változó szociológiai folyamatoknak kiszolgáltatott épületek esetén 
              ez lássuk be már-már teljesíthetetlen követelmény lenne. Vagy 
              nézzük a másik végletet: lehet-e tartalom önmagában a lart pour 
              lart szimbólum-érték, a funkció és az esztétika sorrendiségének 
              szentségtörő felcserélése? Aminek konkrét, kézzelfogható haszna, 
              lenyomata nincs ugyan, csak többszörös áttételekkel, kibogozhatatlanul 
              indirekt módon, rejtve, a háttérből hat, befolyásol. És nem önmagában. Hiszen a szimbólumnak kell valami, amit szimbolizál, 
              és kell valaki, aki ezt értelmezi. S ha ezek a feltételek adottak 
              szimbolikus jelentés és befogadó közeg, akkor igenis lehet értelme 
              az ilyen elefántcsonttornyi magaslatokat döngető létnek. Épületek, 
              építmények, tornyok esetében is.A fentiek ismeretében, úgy tűnik, lehet tartalom a konstruktív megőrzési 
              szándék is. Vagyis: a megőrzéshez társuló, új funkcióval való kiegészítés 
              szándéka; valamilyen kézzelfogható hasznot hozó tevékenység vagy 
              szimbólum-érték céljára.
 Passzív pusztulni hagyás esetén viszont tudomásul 
              kell vennünk, hogy végleteket képviselő épületeket veszítünk el, 
              egyéniségükkel, végleteikben rejlő, könnyűszerrel gazdagító értékké, 
              színné, karakterré alakítható ellentmondásaikkal együtt.  
mindig fájlaltam, hogy születésem helye, elsősorban 
              azonban ideje miatt a technikai civilizáció kellős közepébe pottyantam, 
              méghozzá abban az időszakban, amikor a technika és a kultúra útjai 
              kettéváltak, és az előbbi föléje kerekedett az utóbbinak.  írja 
              Faludy György.Vannak helyzetek, idők, amikor a technika a kultúra elnyomója, vannak, 
              amikor alázatosan szolgálja azt, vannak, amikor a technika közömbösen 
              maga mögött hagy tényeket, és a kultúra kegyeire bízza azok későbbi 
              megítélését: felemelését vagy erjedni hagyását.
 Így volt a víztornyokkal is. És így van. Így kallódnak a technika és kultúra határmezsgyéjén, 
              és fizikális pozíciójukhoz hasonlóan elvont létük, a szociális egyezményeken 
              alapuló világrendbeli helyük sem egyértelmű. A kérdés annyi csupán, 
              hogy beemeljük-e őket kollektív emlékezetünkbe, akarunk-e, érdemesnek 
              tartjuk-e foglalkozni velük? Megőrizni akarunk, vagy feledni, mert 
              Villonnal ellentétben, attól tartok mindkettőt párhuzamosan jól 
              csinálni mégsem lehet.
 Rózsa Sára |