Kundera egy regényében részletesen foglalkozik
kollektív illúziónkkal a halhatatlanság tárgyával. Illúziónak
vagyok kénytelen nevezni, mert bár a halhatatlanság örök nyom, amit
itt hagyhatunk, beteljesülése pillanatától kezdve bár általunk
teremtett, tőlünk független absztrakt létezővé válik. Számunkra
illúzió, az itt maradók számára talán vigasz. (Vagyis: illúzió.)
Mégis alapvető törekvéseink a halhatatlanság, a megmaradás felé
irányulnak. Nemcsak magunkra vonatkozóan, hanem környezetünkre is.
Fontosnak tartjuk a régi, a már régóta létező megőrzését, a folytonosság
fenntartását. E jelenség alapvető mozgatórugója a pusztulástól való
mélyen gyökerező félelmünk. Ami látni fogjuk kultúrateremtő erő
tulajdonképpen.
A régi és új érzékeny egyensúlyának megtalálása
kijelöli a megőrzés mértékének egészséges határát. Vagyis megőrizni
egy bizonyos határig kell és szabad. Amíg az nem megy az új rovására.
Ez a határ képlékeny és megfoghatatlan. Mindent megőrzök, és mindent
feledek, ahogy Villon fejezi ki pozitív megközelítésben, vagy József
Attila komplementer szemléletével: Én nem emlékezek, és nem felejtek.
A pszichológiában is történtek áttételesen ide
vonatkozó vizsgálatok. A kultúra kialakulásának, a tradíciók megőrzésére
való hajlandóságnak, és aktuális módon történő továbbörökítésének
bonyolult értékrendszere az explorációs motiváció jelenségével rokonítható.
A kísérleti állatot ismeretlen környezetben való felfedező útja
csak addig a pontig engedi, amíg a megszokott és új arányai még
elviselhető mennyiségű feldolgozható ingert nyújtanak; utána visszamenekül
a ketrec biztonságába.
Valamiért nem vagyunk képesek eldobni a múltat.
Kell a régi, hogy visszavonulhassunk a fenyegető ismeretlen elől.
Hogy majd fel tudjuk dolgozni az idegrendszerünket érő új ingereket.
Kell a régi, hogy előreléphessünk, hogy magunk mögött hagyhassuk.
Kell a régi: mércének is. A fejlődés egyik alapfeltétele ugyanis
az, hogy a mihez képest ismert legyen.
Míg a személyes nosztalgia érzése az életbemaradás
ösztönéből eredeztethető, addig a kulturális értékmentés a fajfenntartás
ösztönével magyarázható, annak az evolúció során kifinomodott, és
emberivé szelídült megnyilvánulási formája.
Míg a személyes nosztalgia érzése a kultúrát megőrző kollektív felelősségtudat
táplálója, addig a kulturális értékmentés maga a megőrizni hivatott
kollektív felelősségtudat, a nép kollektív emlékezete.
Mindkettő a határok egészséges betartásával
szükséges a fennmaradáshoz.
De hogy hol húzódik pontosan ez a Villon és József Attila által
csupán absztrakt költőiséggel sejtetett elméleti határvonal?
Mi az, ami átörökítendő az utókornak, s mi az, aminek pusztulása
fölött érzett kollektív nosztalgia szentimentális önbecsapás csupán?
Vagyis, prózai egyszerűséggel fogalmazva: vajon mi számít értéknek
és mi nem?
Ezekre a kérdésekre nehéz választ adni.
A víztorony kifejezés elsősorban a funkciót jelöli,
mint a formát, hiszen építészeti megoldásaiban, szerkezetileg, részletképzés
és anyaghasználat szempontjából rendkívül széles skálán mozgó, ezzel
a funkcióval bíró épület, építmény létezik.
És áll rendíthetetlenül, letűnt korok fényét, letűnt technológiák
korabeli újszerűségét dacosan hirdetve. Áll kastélyok parkjában,
folyóparton, vasúti pályaudvarokon, ipartelepek, vágóhidak közepén
Épen vagy pusztulófélben, többnyire azonban anakronisztikus jelenségként
Magyarországon a víztorony-építés kultúrája a
XIX.-XX. század fordulójára vezethető vissza. Ekkor jelentek meg
az első városi víztelepek, fontos kiegészítőjükkel, a víztornyokkal
vagy víztároló medencékkel amelyek az ivó-, ipari-, öntözővizet
voltak hivatottak tárolni a felhasználásig.
Épültek víztornyok kőből, téglából, acélszerkezetekből, tulajdonképpen
a kor építési lehetőségeinek egész tárházát kihasználva.
Az 1900-as évek elején, a párizsi világkiállítás
után, Magyarországon is megindul a vasbeton, mint szerkezeti anyag
rohamos térhódítása. Ez a víztoronyépítésnek is új lendületet, új
lehetőségeket, merőben új formavilágot ad. Ez az évtized mondható
a víztoronyépítés fénykorának.
Dr. Zielinski Szilárd a vasbeton-építés hazai elterjedésében kulcsszerepet
játszott. Irodájában számos víztorony-terv készült majd az 1900-as
évek elején fel is épültek a kor divatjának megfelelően - a funkciót
álcázó vasbeton torony-költeményei.
A víztornyok korabeli presztízsértékét elhelyezésük,
a településszerkezetben elfoglalt kulcshelyzetük is szemléletesen
kifejezi. Gondoljunk a Margitsziget közepén, vagy Szeged központi,
reprezentatív terén, a Szent István téren emelt toronyra, vagy a
talán kevéssé ismert Palics fürdőire (ma Palics, Szerbia és Montenegró),
az akkortájt dinamikusan fejlődő Szabadka város pihenőövezetére,
ahol a domináns, szimbólumértékű kapuépítmény meghatározó kompozicionális
eleme az égbetörő szerkezet.
Az a tény is érzékelteti a víztornyok korabeli
jelentőségét és megbecsültségét, hogy a kor legnagyobb építészeit
is megihlette. Mint Lechner Ödönt, aki Kecskemét város számára készített
víztoronytervet. Megformáltságának művészi értéke már-már elfeledteti,
szinte felcserélhetővé vagyis: egyenrangúvá teszi az okot az
okozattal: a funkciót az esztétikai törekvéssel.
Kifejeznek valamit ezek a víztornyok a korról. Még ha emléküket
csak sárgult színű, csipkézett szélű fotók is őrzik
Mesélnek.
A békebeli, háborúk okozta traumák által még
meg nem csonkított, mai tudatunkkal talán öncélúsággal vádolható
szépérzékről. Amikor a szépség lehet lart pour lart, ilyen értelemben
valóban tékozló. Mai tudatunkkal tékozlónak tűnő, ám száz évvel
ezelőtti látással talán a legtermészetesebbnek mondható. Akkor talán
még mindennek megvolt a szociális egyezményeken alapuló helye.
Az önmagáért való szépségnek is. Ma ez másképp van. Ez nem érték
kérdése, hanem történelem formálta világszemléleté.
A víztornyok mai szerepe sok esetben méltatlan,
köddé foszlott dicsőségükhöz képest. Van, ami kilátóként működik,
van, ami raktárként, ipari víz vagy öntözővíz tárolására használják
némelyiket. Van, amelyik a mellette álló épület lépcsőházaként funkcionál,
van, amelyiket távközlési cég bérel, van, ami megfelelő és jól látható
felületet biztosít gigantikus sörreklámoknak. Van, ahol időszakos
kiállítások és hangversenyek kerülnek megrendezésre. Vannak közöttük
védettek, ipari műemlékek, és eladásra várakozók.
A víztornyok sorsa több szempontból is megpecsételtnek
tűnhet. Egyrészt formailag, másrészt helyzetileg, harmadrészt védett
vagy védettséget nem élvező voltuknál fogva. Valamint ezen tényezők
bonyolult kölcsönhatásainak eredményeként. Szinte minden szempontból
végletet képviselnek.
A formába rejtett lehetőségek esetünkben igen korlátozottak. A
funkció determinálja azt, ám ahogy a funkcióhoz tartozó formák is
mozoghatnak egy határon belül, úgy ez fordítva is igaz: a formához
tartozó funkciók is módosíthatók. Szokatlan arányaik és tereik mindenestre
újrahasznosítás esetén frappáns, egyedi vagyis: költséges megoldást
igényelnek.
Másrészt magasban való kiterebélyesedésük, különcködő,
feltűnést keltő tömegük sem hagyja őket a szürke átlag biztonságába
visszavonulni. Végletet képviselnek településszerkezeti helyzetükkel.
A végletesen perifériális és végletesen reprezentatív pozíciót betöltők
között átmenet nemigen akad. Helyzetük megpecsételi lehetséges tartalmukat.
A védettség megóvja őket, viszont újrahasznosíthatóságukat
nagymértékben korlátozza, ha nem védettek pusztulásuk legtöbb esetben
megállíthatatlan. A védettség: konzerválás tulajdonképpen. Az állapot
fenntartásához kell, a fejlődés útjára lépést viszont nagyban nehezíti.
Karakteresek, bizony, s ezzel a tulajdonsággal sokszor nagyon nehéz
együtt élni.
A víztornyok többségének szigorú értelemben
vett ideje lejárt. Tárgyak maradtak életet adó jelentőség nélkül.
Felelőtlenül kijelenthetnénk: formák tartalom nélkül. De valóban:
csupán formák maradtak tartalom nélkül? Mert mi lehet a tartalom
egy épület esetében? Kizárólag, szigorúan a rendeltetésszerű funkciónak
való megfelelés?
A technikai, technológiai fejlődésnek, dinamikusan
változó szociológiai folyamatoknak kiszolgáltatott épületek esetén
ez lássuk be már-már teljesíthetetlen követelmény lenne. Vagy
nézzük a másik végletet: lehet-e tartalom önmagában a lart pour
lart szimbólum-érték, a funkció és az esztétika sorrendiségének
szentségtörő felcserélése? Aminek konkrét, kézzelfogható haszna,
lenyomata nincs ugyan, csak többszörös áttételekkel, kibogozhatatlanul
indirekt módon, rejtve, a háttérből hat, befolyásol. És nem önmagában.
Hiszen a szimbólumnak kell valami, amit szimbolizál,
és kell valaki, aki ezt értelmezi. S ha ezek a feltételek adottak
szimbolikus jelentés és befogadó közeg, akkor igenis lehet értelme
az ilyen elefántcsonttornyi magaslatokat döngető létnek. Épületek,
építmények, tornyok esetében is.
A fentiek ismeretében, úgy tűnik, lehet tartalom a konstruktív megőrzési
szándék is. Vagyis: a megőrzéshez társuló, új funkcióval való kiegészítés
szándéka; valamilyen kézzelfogható hasznot hozó tevékenység vagy
szimbólum-érték céljára.
Passzív pusztulni hagyás esetén viszont tudomásul
kell vennünk, hogy végleteket képviselő épületeket veszítünk el,
egyéniségükkel, végleteikben rejlő, könnyűszerrel gazdagító értékké,
színné, karakterré alakítható ellentmondásaikkal együtt.
mindig fájlaltam, hogy születésem helye, elsősorban
azonban ideje miatt a technikai civilizáció kellős közepébe pottyantam,
méghozzá abban az időszakban, amikor a technika és a kultúra útjai
kettéváltak, és az előbbi föléje kerekedett az utóbbinak. írja
Faludy György.
Vannak helyzetek, idők, amikor a technika a kultúra elnyomója, vannak,
amikor alázatosan szolgálja azt, vannak, amikor a technika közömbösen
maga mögött hagy tényeket, és a kultúra kegyeire bízza azok későbbi
megítélését: felemelését vagy erjedni hagyását.
Így volt a víztornyokkal is.
És így van. Így kallódnak a technika és kultúra határmezsgyéjén,
és fizikális pozíciójukhoz hasonlóan elvont létük, a szociális egyezményeken
alapuló világrendbeli helyük sem egyértelmű. A kérdés annyi csupán,
hogy beemeljük-e őket kollektív emlékezetünkbe, akarunk-e, érdemesnek
tartjuk-e foglalkozni velük? Megőrizni akarunk, vagy feledni, mert
Villonnal ellentétben, attól tartok mindkettőt párhuzamosan jól
csinálni mégsem lehet.
Rózsa Sára
|