|
|
|
|
|
részlet a panorámaképről
(Zenza Bronica ETR fényképezőgéppel Agfachrome Professional 50S nyersanyagra)
Forrás: Szabóky Zsolt - Száraz György: Budapest (Corvina Kiadó)
Átmeneti
állapot: Már nem a régi terőcserepek, de még nem az új, nincsenek
rajta a kis ablakok sem.
És eléggé lepukkant... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forrás: Gerle János gyűjteménye |
Újságcikk a Fővárosi vízművek
első 130 évéről:
..."egy építmény, amit
nemcsak a kerületben ismernek, de messze földön híres és a főváros
egyik legszebb szimbóluma: a margitszigeti víztorony.
A torony 1913-ban épült az akkor forradalminak számító vasbeton
technológiával, Zielenszky Szilárd tervei szerint. Már évtizedek
óta nyugalomba vonult, a medencét kiszerelték belőle, ma már csak
kilátótoronyként vagy kiállítóteremnek használják a bérlői.
|
|
Balra: 1916-ban feladott képeslap, itt még egészen új volt a víztorony
Jobbra: egy hasonlóan régi kép a Budapesti Városvédő Egyesület margitszigetes kiadványából |
|
Forrás: Gerle János gyűjteménye |
Ipari műemlék, a Vízművek gazdag múltjának
szép relikviája. Ahogyan a margitszigei csáposkutak is, melyek
a sziget partján 30 méteres csápjaikat a Duna felé nyújtva gyűjtik
össze a páratlan természeti kincset: a tiszta, egészséges ivóvizet.
A Margitsziget pár évtizeddel ezelőtt még fontos láncszeme volt
a főváros vízellátásának, mára azonban szerepe jóval kisebb lett
- a víztorony mellett lezárták a szigeti gépházat is"...
XIII. KERÜLETI HÍRNÖK 1999
április |
|
|
|
|
Fotó:
Lánczi István 1969(?) |
Légifelvétel a hatvanas évekből. A képre kattintva
madártávlatból láthatod a szigetet. (vigyázz, 1 MB!)
|
|
Fotó: A Fővárosi Vízművek 2001-es éves jeletésének belső borítójáról |
(+) |
|
Döme kutyám a szigeten.
(A távolban persze a víztorony.) |
"Építette:
A FŐVÁROSI KÖZMUNKÁK TANÁCSA
ZIELENSKY SZILÁRD
mérnök műegyetemi tanár tervei szerint
BECK ALAJOS főmérnök vezetése mellett
A MAGYAR VASBETONÉPÍTŐ CZÉG KEMÉNY ÉS TISZA vállalatában GRUBITS
HENRIK pallérral és magyar munkásaival 1911-ben"
- olvashatjuk a bejárat melletti másik márványtáblán.
|
|
|
Fotó a Pesti Napló
1928. július 22-én megjelent vasárnapi Ingyenes Képes Műmellékletéből.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vetített festményekkel nyitott a víztorony
Az Margit-szigeti víztorony galériájában Mata Attila Munkácsy-díjas
szobrászművész kiállítása nyitotta meg az évadot május 1-jén este.
Az évadnyitó ünnepség bevezető beszédét Szabados Árpád, a Képzőművészeti
Egyetem rektora mondta. Éjszaka két "szellemi műhely"
a Tower Power és a Cinetrip majálisozott közel négyszáz érdeklődőt
bevonva.
|
|
A szervezők célja a kortárs képzőművészet, zene és vizuális művészetek
ötvözése volt. Digitális zene mély basszusai bűvölték el a közönséget
többek között a Fine Arts, a Jürgen Brattström és Yonderboi közreműködésével.
A víztorony teljes felületére Koloszár László erre a célra készített
festményeit vetítették. A nem szokványos helyszínen más a közönség
is.
|
|
Különös hatást kelt és kihívást jelentett ehhez hozzárendelni
a mai kísérleti elektronikus zenét, illetve a festményeket a szokványos
vászon helyett modern technológiai szűrőn át közzétenni, mondta
el Bajka Péter az egyik szervező.
Forrás: Népszabadság
2001. május 03.
Szöveg: K. G.
Fotók: Sopronyi Gyula
(Akinek külön köszönet a fenti képekért, és a néhány
másikért is!)
|
|
Let you begin your sightseeing
walk in Look Out Tower of Margaret Island (Margitsziget).
|
|
The structure of the city and its nice geographical enviroment
are seen well from the tower. The Island itself is the place of
Margaret's trials this is the most picturesque island of Danube
the connecting limb between Buda and Pest.
The Margaret Island is a large protected park, this is the most
prefered walking, relaxing, watering and amusement place of Budapest.
The Look Out Tower is an old water tower masterwork of the Hungarian
architectutr towards the beginning of the century.
|
|
It is out of work as a water tower, in rebuilt form has opened
for public as Look Out Tower and Art Gallery.
A wonderful overlook Budapest is seen from the dome chamber of
the tower. The trunk of the tower a progressive art exhibition
offered to the visitors.
The Look Out tower of Margaret island accessable by bus 26 from
West Railway tation (Nyugati Pályaudvar) and Margaret Bridge (Margit-híd),
stop: Teniszstadion.
There is a large parking place for privat cars at the corner of
the Island by Árpád bridge(Árpád-híd) close to the tower.
|
|
Forrás: Fővárosi Vízművek könyvtára |
|
|
Forrás: A vasbetonépítés kezedetei és első létesítményei Magyarországon
• Scan: Tóth Péter |
|
|
Forrás: Fővárosi Vízművek könyvtára |
|
Magassága
Föld felett: 57m
Föld alatt: 5m
Vízmedencze
átmérője: 13m
vízoszlopja: 52m
tartalma: 600 m3
Kúptető
átmérője: 13,2m
magassága: 8,5m
|
|
Forrás: FVM Rt. könyvt. (+) |
Főoszlopok
szabad magassága: 13,2m
terhelése egyenként: 220t
Vaslépcső magassága: 20m
Betonlépcső magassága: 24m |
|
Magasságok
Duna 0 vízszíne felett
Toronycsúcs: 66,00m
Kilátó: 53,00m
Vízszín: 43,00m
Kupolaterem: 33,00m
III. em. erkély: 19,50
Földszinti padló: 9,00m
Alap: 4,00m
A DUNA 0 vízszínének magassága Adria felett: 6,68m
- olvashatjuk a bejárat melletti egyik márványtáblán. |
|
Egy forint is sok a szigeti víztoronyért?
Van egy víztorony a Fővárosi Vízművek Rt. emblémáján.
Kísértetiesen hasonlít a margitszigeti, jó ideje használaton kívül,
de védettség alatt álló víztoronyhoz, amely egy időben ingyen sem
kellett senkinek. A szigeten uralkodó rendezetlen állapotok miatt
úgy tűnik, hogy ezt a jellegzetes műemléket mostanában nem szívesen
tűznék ki cégérérükre az ügyben érdekeltek.
A századeleji, ekkor még magánkézben lévő Margitsziget
vízellátása érdekében 1911-ben víztornyot emeltek a szigeten, az
ötvenes évek közepétől azonban az új üzemeltető, a vízművek már
nem használta a létesítményt.
Ezután többször prábáltak túladni rajta, akár egy forintért is odaadták
volna bárkinek a müemléki épületet, de az akkori politikai szempontok
miatt magánosításról még csak szó sem lehetett. Több sikertelen
próbálkozás után 1984-ben egy magántársaság, a váci székhelyű Göncöl
Egyesület vette bérbe a létesítményt, ők egyébként korábban már
megnyerték a torony eladására kiírt egyik pályázatot is.
Terveik szerint planetáriumként, illetve csillagvizsgálóként
működtették volna, ám az elképzelés végül nem valósulhatott meg.
Modern képzőművészeti kiállítóhely lett hát az épületből.
|
|
- Olyan hiánypótló tárlatnak szántuk ezt a különleges adottságokkal
rendelkező helyet, ahol perifériára szorult modern alkotók mutathatják
be alkotásaikat. A legutóbbi időkig évente hat-nyolc kiállítást
szerveztünk, 25-30 ezer látogató is megfordult nálunk, pedig csak
120-150 napon át tartunk nyitva egy-egy szezonban - mondja Kiszel
Vilmos, a Göncöl Alapftvány programvezetője.
A bérlők kilátónak nevezeték el az épületet, egyrészt azért, mert
a torony tetejéről az egész főváros panorámája feltárul az ember
előtt, másrészt mert magyar és külföldi alkotók képeit egyaránt
láthatják az idelátogatók.
Három éve azonban hirtelen minden megváltozott. Az ekkor már Göncöl
Alapítványnak nevezett szervezet levelet írt a fővárosnak, amelyben
az állami múzeumokhoz hasonló mentességet kért a létesítmény bérleti
díjának - évi félmillió forintról volt szó - fizetése alól. Kérésüket
állítálag a Főpolgármesteri Hivatal egyik munkatársa is - igaz,
esak telefonon keresztül - méltányosnak találta, erre hivatkozva
1994 végétől az alapitvány nem fizet bérleti díjat a vízműveknek.
- Egyik vállalkozásunk környezetvédelemmel is foglalkozik, ezért
felajántottuk, hogy a bérlet ellenértékét más formában törlesztjük,
ezt azonban az üzemeltető többször is visszautasította. Ezt követően
a vízművek - a maga szempontjából érthetően - beperelt minket,
és felbontotta a szerződést - tette hozzá Kiszel Vilmos.
|
|
- A bírosági tárgyalástól függetlenül mi továbbra
is szervezünk, sajnos egyre csökkenő számban kiállításokat. Nem
értjük miért van szükség erre az eljárásra, hiszen szerintem bizonyítottuk,
hogy jó gazdái vagyunk a margitszigeti toronynak.
Az új tulajdonos, a főváros és a vízművek között 1993-ban megkötött
üzemeltetési szerződés értelmében a víztorony és számos egyéb, a
főváros vízellátását szolgáló létesítmény kizárólagos használati
joga az összes kötelezettséggel együtt a vízszolgáltató céghez került.
A tulajdonjoguk azonban nem.
A rendezetlen tulajdoni viszonyok miatt egyébkénl müködő margitszigeti
csápos ivóvízkutak sem kerültek a vízművek vagyonába, helyzetük
tovabbra is rendezetlen. Információink szerint a vízszolgáltató
cég szeretne minél hamarabb lemondani róluk, vagy megváltoztatni
a szerződést, hiszen már nincs szüksége a toronyra. Addig is folytatják
a pert az 1994 októbere óta szerződés nélkül a tornyot birtokló
Göncöl Alapítvány ellen.
- Sajnos a szigeten valóban sok minden nincs rendben. A Fővárosi
Közgyűlés az idén elutasította a Margitsziget közhasznú társasággá
alakitását, ezért a tulajdonviszonyok ren dezésére továbbra is várni
kell. Most vizsgáljuk át a szigeten a földhasználati szerződéseket,
mert szeretnénk végre tisztázni a zavaros állapotokat. Az erről
szóló jelentés várhatóan egy hónap múlva lesz kész. Addig azonban
nem tehetünk semmit az ügyben - tudtuk meg Horváth Sándortól, a
Főpolgármesteri Hivatal közterületi alosztályának vezetőjétől.
Forrás: Népszabadság
1997. augusztus
Szöveg: Mucska Péter
|
|
Forrás: Gerle János gyűjteménye |
Galéria a víztoronyban
A margitszigeti víztoronyban 1999 júniusában nyílt meg - három
szinten - a magyar kortárs művészeteknek helyet adó Torony Galéria.
A kilátóként is működő épületben nincs fűtés, ezért a szervezők
májustól októberig szezonális kiállításokat rendeznek, télen pedig
egyestés rendezvényeket.
|
|
A galériában csak a szezonális tárlatokat rendeznek, mivel az épületbe csak a villanyt vezették be, nincs se fűtés, se mellékhelyiség.
|
|
A főszezon májustól októberig tart, amikor a legtöbben
látogatják a szigetet, télen elsősorban zenei, vizuális és képzőművészeti
tárlatokat rendeznek. Az IMF Látványkomplex szakemberei a galéria
évadnyitó partiján például színes fényekkel borították be a víztorony
egész felületét, és a belső tér lehetőségeit is kihasználták.
A torony sajátos ötleteket is ad a művészeknek, az egyik tárlatot
például a művészettörténész a torony lépcsőházában kötélen lógva
nyitotta meg.
Forrás: PestVidék
2001. február 3.
|
|
|
Az elfeledett, úttörő építész
Budapesten a szecesszió virágzásának évtizedeiben számos kiváló
építészeti alkotás született, köztük nem egy különleges, összetéveszthetetlenül
egyedi mű. Feltétlenül közéjük tartozik a budafoki Törley-mauzóleum
és a Margit-szigeti víztorony, két olyan építmény, amely mind esztétikai
értéke, mind szerkezeti megoldásai révén jelentős helyet foglal
el a századforduló építészetében. Mesterük, a százhuszonöt éve,
1876. június 26-án született Ray Rezső Vilmos neve azonban aligha
nevezhető közismertnek.
Ray Rezső Vilmost általában ifj. Ray Rezsőként említik, hiszen apját,
a Svájcban született id. Ray Rezső Lajost (1845-1899), aki 1868-ban
érkezett Pest-Budára, szintén jeles építészként tartják számon.
Művei közül kiemelkedik a Hold utcai német református templom, a
Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium egykori épülete, a Royal
Nagyszálló, valamint a Szent Lukács Fürdőszálló. Id. Ray Rezső elévülhetetlen
érdemeket szerzett a siófoki üdülőtelep megalapításával is, amely
rövid idő alatt a budapesti polgári középosztály legkedveltebb belföldi
nyaralóhelyévé vált.
Fia, Ray Rezső Vilmos már budapesti születésű volt, a műszaki egyetemet
mégis Lausanne-ban és Münchenben végezte el. Apja korai halála után
tért vissza a fővárosba, hogy átvegye a Ray-irodát és folytassa
id. Ray Rezső megkezdett építkezéseinek irányítását, mindenekelőtt
a Törley család megrendelésére végzett budafoki munkálatokat.
A Szabadkáról Budapestre származott, csantavéri előnévvel nemességet
is nyert Törley József, aki 1882-ben alapította meg nevezetes pezsgőüzemét
Budafokon, nemcsak a gyárépületek befejezését bízta a fiatal építészre.
Ray Rezső Vilmos irányításával nyerte el végleges formáját a budafoki
Törley-kastély, melynek elsősorban a berendezése számított különlegességnek.
Budapesten a századfordulón jelentek meg a gazdasági elit, a nagypolgárság
mauzóleumai, elsősorban a Kerepesi úti temetőben és Pest két nagy
izraelita temetőjében. Az új sírépítmények meghatározó stílusává
egyértelműen a szecesszió vált.
|
|
A telefonközpont szobordísze szintén Damkó József
műhelyéből került ki. Ray már a józsefvárosi épület előtt is foglalkozott
hasonló megbízatással a Petőfi Sándor utcai Belvárosi Telefonközpontban,
ahol a távírda központi géptermét építette át 1905-1906-ban, újszerű,
tizenhat méteres fesztávolságú vasbeton szerkezet kialakításával.
A Törley-mauzóleum azonban több szempontból is különleges:
nem temetőben kapott helyet, hanem a budafoki Sarló utcában, az
alapító család üzemének és kastélyának közelében (hasonló példaként
a pécsi Zsolnay-mauzóleumot említhetnénk).
A Törley család temetkezési helye emellett máig
Magyarország egyik legnagyobb méretű sírépítménye. Szobrászati
díszítését Ray egyik gyakori munkatársa, az egyházi témájú szobrok
jeles mestere, Damkó József készítette. Az emlékkápolna berendezése
azóta elpusztult, a sírokat kifosztották, de magát a műemlékké
nyilvánított épületet sikerült megmenteni és helyreállítani.
Szintén a főváros műemlékei között szerepel Ray másik közismert
műve, a ma már galériaként és kilátóként működő Margit-szigeti
víztorony is (1909-1911), amely Európa szecessziós ipari létesítményeinek
legszebbjei közé tartozik.
Tetszetős külseje mellett szerkezetének ötletessége
és az új építőanyag, a vasbeton alkalmazása is különlegessé teszi.
Ugyanez mondható el Ray harmadik jelentős munkájáról, a József
Telefonközpont épületéről (1910-1916). Az egykori Mária Terézia
(ma Horváth Mihály) téren emelkedő épület második a budapesti
távbeszélőközpontok sorában. Jelentőségét növeli, hogy ez volt
Budapesten az első nagyszabású, állami megbízású vasbeton-építkezés.
|
|
Ray mind a víztorony, mind a telefonközpontok esetében zseniális
mérnökkel dolgozott együtt: Zielinszky Szilárd professzorral, Magyarország
első műszaki doktorával, a Fővárosi Közmunkatanács későbbi elnökével.
Zielinszky a vasbeton alkalmazásában európai szinten is az úttörők
közé tartozott, itthon pedig egyértelműen ő volt az új anyag meghonosításának
vezéralakja. Ray és Zielinszky rendszeres együttműködése így valóságos
technológiai reformot jelentett, s kimagasló jelentőséggel bír a
modern magyar építészet történetében.
(Mellettük még Medgyaszay Istvánt kell kiemelni a
vasbeton felhasználásának élenjáró mesterei közül.) Feladatkörük,
miként Gerle János rámutatott, kiválóan összeillett: Zielinszky
volt a konstruktőr, a szerkezet tervezője, Ray pedig elsősorban
a vasbeton esztétikai lehetőségeivel foglalkozott.
Ray Rezső Vilmos további budapesti művei közül elsősorban két lakóépületet
kell kiemelni: Sigray Pál 1910-ben elkészült bérházát a Váci utcában,
valamint az ugyanez évben épült, Cházár András utca 15. számú házat.
Ray tervezte a Bajza utcai elemi iskola épületét is (1914-1916)
- az iskola homlokzati domborműveit Horvai János mintázta -, valamint
Pest vármegye Baross utcai bérházait (1910) és a Gerbeaud Csokoládégyár
épületét (1916). Tervei rendszeresen szerepeltek a Műcsarnok kiállításain.
Az első világháború utáni években már szinte kizárólag privát megbízók
foglalkoztatták, elsősorban villaépületeket tervezett, többek között
Zilahy Lajos részére. Élete végén már háttérbe szorult. Budapesten
halt meg 1938. április 11-én.
Ray Rezső Vilmos munkássága a századforduló stilisztikai kavalkádjából
elsősorban Lajta Béla és Vidor Emil művészetével rokonítható. "Különleges
feladatokat oldott meg nagy műgonddal" - írta róla Gerle János.
Kevés, de meghatározó jelentőségű épülettel gazdagította Budapestet,
így neve és életműve mindenképpen méltatlan a feledésre.
Forrás: Népszabadság
2001. június 26.
Szöveg: Tóth Vilmos
|
|
|
|