|  
      
 | 
 
      
        
 
          
|  
            
 | 
  | 
 
            
 | 
  | 
 
            
 | 
 
      
 
        
 
          
  | 
 
      
 
        
 
          
|  
            
 | 
  | 
 
            
 | 
  | 
 
            
 | 
 
      
 
        
 
          
  | 
 
      
 
| 
 | 
  | 
 | 
  | 
 | 
 
 
  | 
 
 
| 
 | 
  | 
 | 
 
 
  | 
 
 
| 
 | 
  | 
 | 
 
 
  | 
 
 
        
 
          
 
            
              
 
                
  | 
 
            
 
A sertésközvágóhíd építésének kérdése az 1870-es évek elején 
                merült fel. A jelentékeny fővárosi sertésforgalom, a sertéshúsfogyasztás 
                mértéke s a vele járó egészségügyi intézkedések gyakorta hoztak 
                felszínre olyan kérdéseket, melyekre végleges és megnyugtató megoldást 
                csak egy sertésvágóhíd felállítása jelenthetett.  
                 
                Lassan megérlelődött a hatóságokban az elhatározás, hogy különösen 
                a sertés- és sertéshússzemlét, sertésvágást kell higiénikussá 
                s a követelményeknek megfelelően megbízhatóvá tenni. Az ügynek 
                nagy lendületet adott, hogy 1885-ben, a városi tanácson belül 
                felállították a Közgazdasági és Közélelmezési Bizottmányt, melynek 
                ezentúl speciális feladatát képezte a főváros közélelmezésének 
                szakszerű irányítása, azaz mindenekelőtt olyan alapok megteremtése, 
                amelyekre azután a modern élet és szaktudomány minden vívmányával 
                ellátott közélelmezési adminisztráció szervezését fel lehetett 
                építeni. 
                 
                A bizottmány 1886-ban már az építendő közvágóhíd elhelyezési kérdésével 
                foglalkozott, s erre a célra a hagyományosan sertéskereskedelemmel 
                foglalkozó X. kerületet, Kőbányát javasolta. A főváros közgyűlése 
                1890. december 10-én határozatot hozott a sertésközvágóhíd létesítéséről. 
                 
                 
                A tervezéssel a Fővárosi Mérnöki Hivatalt bízták meg, amely a 
                külön e célból tett külföldi tanulmányutak alapján az első terveket 
                elkészítette, majd 1892-ben bemutatta. Ez évben tárgyalta behatóan 
                a tervezetet a közgyűlés is, bár az építést elvben elhatározta, 
                újabb részletes program készítése végett visszaadta az ügyet a 
                tanácsnak. Megállapodtak, hogy csupán a sertések levágása és az 
                ezzel szorosan kapcsolódó közvágóhídi munka legyen kötelező. 1893-ban 
                a közgyűlés elfogadta a Kőbányára vonatkozó építési javaslatot. 
 
 | 
  | 
 
            
              
 
                
  | 
 
            
 
Ez a javaslat azonban nem valósulhatott meg az 1895-ös sertésvész 
                miatt, melynek hatására a viszonyok gyökeresen megváltoztak. A 
                már elfogadott építési helyszín felülvizsgálatára a kormány és 
                más hatóságok szakértőiből álló vegyesbizottságot küldtek ki. 
                A felülvizsgálat eredményeként más helyen javasolták felépíteni 
                a sertésközvágóhidat: az új területet a IX. kerületi Alsó-bikaréten, 
                a Gubacsi út mentén jelölték ki. 
                 
A közvágóhíd részletes építési tervein is változtatásokat eszközöltek. 
                A végleges terveket 1897-ben fogadta el a főváros közgyűlése, 
                majd a kormány is jóváhagyta, így még ugyanazon év decemberében 
                elkezdődhetett az építkezés. Számos technikai nehézség miatt az 
                építkezés 4 év és 5 hónapig tartott, mintegy 4,5 millió koronába 
                került. 
                 
                A végeredményre azonban büszkék lehettek, hiszen a budapesti sertésközvágóhíd 
                abban az időben egyike volt Európa legmodernebb vágóhídjainak. 
                Az első próbavágásra 1902. február 4-én került sor, s a nagyszabású 
                intézmény 1902. május 1-én megnyitotta kapuit. 
                 
                A sertésvágóhíd tervezője és építésvezetője Mihályik István, székesfővárosi 
                mérnök, a gépészeti berendezések tervezője, és kivitelezésük vezetője 
                pedig Kubinyi Imre, székesfővárosi mérnök volt. 
                 
                A sertésvágóhíd ipari épületegyüttesének kialakítása, építészeti 
                megfogalmazása, az egyes funkciók elrendezése sokban hasonlít 
                a közeli marhavágóhíd megjelenéséhez. A marhavágóhidat a Soroksári 
                út mentén építették fel, 1872-ben helyezték üzembe. Építése a 
                kor egyik legnagyobb beruházása volt.
 
 | 
 
      
 
        
 
          
  | 
 
      
 
        
 
          
|  
            
 | 
  | 
 
            
Az óra persze sehol... | 
  | 
 
            
 | 
 
      
 
        
 
          
  | 
 
      
 
        
 
          
|  
            
 | 
  | 
 
            
 | 
  | 
 
            
 | 
 
      
 
        
 
          
  | 
 
      
 
        
 
          
 
            
              
 
                
  | 
 
            
 
"Monumentális, úgynevezett birodalmi stílusban épült, [...] 
                és a szimmetrikus épületegyüttes tengelyében elhelyezett, magasan 
                kiemelkedő víztoronnyal, amely [...] nemcsak a leghangsúlyosabb, 
                de építészetileg is a leghatásosabb eleme a vágóhíd eklektikus 
                épületeinek" olvashatjuk róla egy értékelésben. 
                 
                Természetes, hogy elsősorban a Közvágóhíd szolgált mintául a nem 
                egészen egy kilométerre létesítendő sertésvágóhíd megépítéséhez. 
                A korban szinte kötelezőnek számító tengelyre szimmetrikus elrendezés, 
                a torony erőteljes hangsúlyozása, a központi udvar, de még egyes 
                építészeti elemek is azonosak a két épületegyüttesen. A sertésvágóhíd 
                azonban jóval nagyobb területet foglal el; az egyes épületek pavilonszerűen, 
                szellősen sorakoztak egymás mellett. 
                 
                A Gubacsi út felől kerítés, impozáns kapu határolta a területet. 
                A telek közepén az igazgatási épület állt. Mögötte feküdt a központi 
                udvar, melyet két oldalról a vágócsarnokok fogtak közre, végét 
                pedig a víztorony és melléképületei zárták le.  
                 
                A víztorony magasan kiemelkedett a komplexum többi épülete közül, 
                amit architektúrája is külön hangsúlyoz. A sárga és vörös téglahomlokzat, 
                a vakolatkeretes ablakok, a mészkőből faragott sarok- és díszítőkövek 
                hűen tükrözik a századforduló meghatározó eklektikus stílusát. 
                Ez a stílus a sertésközvágóhíd összes épületére jellemző, egységes 
                harmóniát teremtett. 
                 
                A torony négyzethasáb alakú tömegét párkányok, erkélyek, vakablakok, 
                fülkék gazdagítják. A sarkokon lizénák, a lizénák sávjában mintás 
                burkolat teszi erőteljesebbé a torony megjelenését. A tetőfelépítmény 
                magasságában négy fiatorony tovább hangsúlyozza, erősíti a sarkok 
                markáns látványát.  
 
 | 
  | 
 
            
              
 
                
  | 
 
            
 
A tető négy oldalán négy aediculát láthatunk: 
                ezek az idő jelzésére szolgáló órákat keretezik méltó módon. Korábban 
                az óraszámlapokat éjjelente kivilágították. A tornyot gúla alakú 
                tető fedi, tetején kis felépítménnyel, bevilágítóablakokkal. 
                 
A víztorony valójában szerves részét képezte egy nagyobb épületnek, 
                mely a sertésvágóhíd gépészeti központja, szíve volt. Itt helyezkedett 
                el az épületkomplexumot ellátó központi gép-, és kazánház valamint 
                a hűtőház. A víztorony az épület főhomlokzatának szimetriatengelyében 
                állt, ugyanis ezt követelte meg nemcsak a látvány, de a funkció 
                is. 
A toronytól jobbra és balra fekvő szárnyakban az előhűtők 
                és a hűtőhelyiségek, a torony mögötti részben a léghűtőkészülék 
                és a jégkészítő helyiségei, továbbá a gépház és a kazánház volt 
                elhelyezve, a szénraktárakhoz és műhelyekhez kapcsolódóan. 
                 
                A vágóhíd iparvízszükségletének ellátása a városi vízművektől 
                függetlenül történt. A víztorony a megfelelő víznyomást biztosította 
                az ipartelep számára, s elegendő mennyiségű iparvizet az igen 
                vízigényes vágóhídi technológiához. Az iparvíz csőhálózatába a 
                toronyban 20 méter magasságban elhelyezett 200 m3 befogadóképességű 
                acéltartályból táplálták a vizet. A tervezés korai szakaszában 
                még falazott csőtartályt szándékoztak építeni, ám végül a modernebb 
                acéltartályok mellett döntöttek.  
 
A tartály feltöltésére két darab egyenként 100 m3/óra teljesítményű, 
                dugattyús vízszivattyú szolgált. A szivattyúkat egy 24 lóerős 
                motor hajtotta. A vizet a szivattyúk a gépházzal szemben, de már 
                a kerítésen kívül megépített 200 m3 űrtartalmú betonmedencéből 
                szívták és nyomták fel a víztoronyba. A gépház pincéjében, a torony 
                alatt volt egy másik szivattyú is.  
 
 | 
 
      
 
        
 
          
  | 
 
      
 
        
 
          
 
            
Balra: a  "biciklitároló" lépcsőház. 
 
Jobbra: lépcsőforduló a második szinten. | 
  | 
 
            
Némelyik képen látszik, a második szint padlójának utólagos kiegészítése, ahol a két kisebb tartály volt. | 
  | 
 
            
Csövek a két hátsó sarokban. 
 
Éredekes, hogy a nagy tartály alatt nincsenek gerendák. | 
 
      
 
        
 
          
|  
            
Az első szintről felnézve a lépcsőn. | 
  | 
 
            
 | 
  | 
 
            
A második szintről lenézve a lépcsőn. | 
 
      
 
        
 
          
  | 
 
      
 
        
 
          
 
            
              
 
                
  | 
 
            
 
              
 
                
  | 
 
            
 
              
 
                
  | 
 
            
 
Nagyobb vízfogyasztás esetén ez a körforgó 
                szivattyú is üzemelt, hiszen bizonyos berendezéseknek (a jéggyár 
                cellatöltőjének s a kazántápvizlágyító gépnek) mindig zavartalanul 
                kellett működnie. A városi vizet a 10 méter magasságban lévő, 
                két, 30 m3 űrtartalmú tartályba vezették. 
                 
                Később a húsvásárcsarnokot és a hűtőkamrákat a tornyon keresztülvezetett, 
                fedett magaspályával kötötték össze. Emiatt természetesen a torony 
                bejáratát némileg át kellett alakítani; falát, mely az előhűtő 
                folyosójától elválasztotta, kibontották, bejáróját pedig lefedték, 
                hogy a torony famennyezeteiről lehulló tisztátalan anyag a húst 
                be ne szennyezze. 
 
A víztorony ma is meghatározó épülete az iparterületnek. Már messziről 
                észrevehető, magasan emelkedik ki az előtte elhelyezkedő, laposabb 
                épületek fölé. Stabil tájékozódási pontot jelent az évek során 
                alaposan kibővített és átépített telepen, melynek régi szellős 
                és egyszerű elrendezése alig felismerhető. A központi gép-, kazán- 
                és hűtőházat - mely a torony szerves részét képezte - lebontották, 
                eltűnt. A torony egymagában áll a romos terület közepén. Némi 
                bontási törmelék és a homlokzatokon látható nyomok, sérülések 
                árulkodnak a korabeli épületek helyzetéről és a szerkezetek kapcsolatairól.
 
 | 
  | 
 
            
              
 
                
  | 
 
            
 
              
 
                
  | 
 
            
 
              
 
                
  | 
 
            
 
Egy 1970-es években történt konzerválásnak köszönhetően a szabadban 
                lévő téglafelületek állapota meglepően jó, kisebb sérülésektől 
                eltekintve épnek mondható. A torony tetejét koronázó ompeion - 
                bevilágítóablak - az archív tervektől eltérő, az eredeti feltehetően 
                a háborúban semmisült meg.  
 
A telep megmaradt, eredeti épületei 
                az ipari terület egyéni színfoltjai, egyedüli esztétikai értékei. 
                Ezek közül a legkiemelkedőbb a nemrég felújított, irodaépületként 
                működő, hajdani kezelői épület, és a két párhuzamos elrendezésű, 
                gépészeti szerkezetekkel sűrűn megtűzdelt, vágócsarnok. 
 
 
A tornyot 1-2 évvel ezelőtt még rendeltetésszerűen használták, 
                kizárólag esztétikai értéke mentette meg a lebontástól. Az épület 
                belső része, a legalsó szinten történt átépítéseket leszámítva, 
                szinte eredeti állapotában maradt fenn. A mai napig állnak a víztartályok, 
                csövek, természetesen funkció nélkül, a vízvezeték-hálózatról 
                lekötve. 
                 
                Az épület mai tulajdonosa két éve a Landhof Kft., az előző tulajdonos 
                a Húsipari Rt. illetve hat évvel ezelőttig a Húsipari Vállalat 
                volt.
 
 | 
  | 
 
            
Források: 
                Közvágóhidak és állatvásárok Budapesti közvágóhidak 1873-1903 
                Budapest sertésközvágóhídja és vására 
                Bittner János: A sertés-közvágóhíd és a hentesiparosok 
                Fővárosi Közl. 1902. máj. 2.: A sertésközvágóhíd 
                Kiss Katalin: Ipari Műemlékek. A mi Budapestünk 1993.  
                Bucsánszky A. Nagy Képes Naptára 1903.: Az új sertésközvágóhíd 
                 
                Bp. Déli Kerületi Közlöny 1932. No. 23-24.: Látogatás a budapesti 
                sertésvágóhídon, Közép-Európa legmodernebb állatvásárján 
                Építő Ipar 1904. 
                Fővárosi Közlöny 1901. ápr. 12.: Az építés alatt áll budapesti 
                sertésközvágóhíd 
                Magyar Közgazdaság 1937. No 50.: Építkezés a sertésközvágóhídon 
                Budapest Főváros Levéltára Közületi Tervtár 
 
Én pedig a www.semix.hu-n 
              találtam ezt az anyagot, és a Gyáli úti Máv-telepról 
               szólót is. 
               
               
              
 
 | 
 
      
 
        
 
          
  | 
 
      
 
        
 
          
|  
            
 | 
  | 
 
            
 | 
  | 
 
            
 | 
 
      
 
        
 
          
|  
            
A 200 köbméteres  tartály.
 | 
  | 
 
            
Az egyik tartógerenda. | 
 
      
 
        
 
          
|  
            
A régi vágóhídból nem sok maradt. Ez 
            a részlet a legkedvesebb. | 
  | 
 
            
Ez a lépcső vezet az első szintől a földszintre. 
 
 | 
 
      
 
 | 
  | 
 |