|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A sertésközvágóhíd építésének kérdése az 1870-es évek elején
merült fel. A jelentékeny fővárosi sertésforgalom, a sertéshúsfogyasztás
mértéke s a vele járó egészségügyi intézkedések gyakorta hoztak
felszínre olyan kérdéseket, melyekre végleges és megnyugtató megoldást
csak egy sertésvágóhíd felállítása jelenthetett.
Lassan megérlelődött a hatóságokban az elhatározás, hogy különösen
a sertés- és sertéshússzemlét, sertésvágást kell higiénikussá
s a követelményeknek megfelelően megbízhatóvá tenni. Az ügynek
nagy lendületet adott, hogy 1885-ben, a városi tanácson belül
felállították a Közgazdasági és Közélelmezési Bizottmányt, melynek
ezentúl speciális feladatát képezte a főváros közélelmezésének
szakszerű irányítása, azaz mindenekelőtt olyan alapok megteremtése,
amelyekre azután a modern élet és szaktudomány minden vívmányával
ellátott közélelmezési adminisztráció szervezését fel lehetett
építeni.
A bizottmány 1886-ban már az építendő közvágóhíd elhelyezési kérdésével
foglalkozott, s erre a célra a hagyományosan sertéskereskedelemmel
foglalkozó X. kerületet, Kőbányát javasolta. A főváros közgyűlése
1890. december 10-én határozatot hozott a sertésközvágóhíd létesítéséről.
A tervezéssel a Fővárosi Mérnöki Hivatalt bízták meg, amely a
külön e célból tett külföldi tanulmányutak alapján az első terveket
elkészítette, majd 1892-ben bemutatta. Ez évben tárgyalta behatóan
a tervezetet a közgyűlés is, bár az építést elvben elhatározta,
újabb részletes program készítése végett visszaadta az ügyet a
tanácsnak. Megállapodtak, hogy csupán a sertések levágása és az
ezzel szorosan kapcsolódó közvágóhídi munka legyen kötelező. 1893-ban
a közgyűlés elfogadta a Kőbányára vonatkozó építési javaslatot.
|
|
|
Ez a javaslat azonban nem valósulhatott meg az 1895-ös sertésvész
miatt, melynek hatására a viszonyok gyökeresen megváltoztak. A
már elfogadott építési helyszín felülvizsgálatára a kormány és
más hatóságok szakértőiből álló vegyesbizottságot küldtek ki.
A felülvizsgálat eredményeként más helyen javasolták felépíteni
a sertésközvágóhidat: az új területet a IX. kerületi Alsó-bikaréten,
a Gubacsi út mentén jelölték ki.
A közvágóhíd részletes építési tervein is változtatásokat eszközöltek.
A végleges terveket 1897-ben fogadta el a főváros közgyűlése,
majd a kormány is jóváhagyta, így még ugyanazon év decemberében
elkezdődhetett az építkezés. Számos technikai nehézség miatt az
építkezés 4 év és 5 hónapig tartott, mintegy 4,5 millió koronába
került.
A végeredményre azonban büszkék lehettek, hiszen a budapesti sertésközvágóhíd
abban az időben egyike volt Európa legmodernebb vágóhídjainak.
Az első próbavágásra 1902. február 4-én került sor, s a nagyszabású
intézmény 1902. május 1-én megnyitotta kapuit.
A sertésvágóhíd tervezője és építésvezetője Mihályik István, székesfővárosi
mérnök, a gépészeti berendezések tervezője, és kivitelezésük vezetője
pedig Kubinyi Imre, székesfővárosi mérnök volt.
A sertésvágóhíd ipari épületegyüttesének kialakítása, építészeti
megfogalmazása, az egyes funkciók elrendezése sokban hasonlít
a közeli marhavágóhíd megjelenéséhez. A marhavágóhidat a Soroksári
út mentén építették fel, 1872-ben helyezték üzembe. Építése a
kor egyik legnagyobb beruházása volt.
|
|
|
|
Az óra persze sehol... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Monumentális, úgynevezett birodalmi stílusban épült, [...]
és a szimmetrikus épületegyüttes tengelyében elhelyezett, magasan
kiemelkedő víztoronnyal, amely [...] nemcsak a leghangsúlyosabb,
de építészetileg is a leghatásosabb eleme a vágóhíd eklektikus
épületeinek" olvashatjuk róla egy értékelésben.
Természetes, hogy elsősorban a Közvágóhíd szolgált mintául a nem
egészen egy kilométerre létesítendő sertésvágóhíd megépítéséhez.
A korban szinte kötelezőnek számító tengelyre szimmetrikus elrendezés,
a torony erőteljes hangsúlyozása, a központi udvar, de még egyes
építészeti elemek is azonosak a két épületegyüttesen. A sertésvágóhíd
azonban jóval nagyobb területet foglal el; az egyes épületek pavilonszerűen,
szellősen sorakoztak egymás mellett.
A Gubacsi út felől kerítés, impozáns kapu határolta a területet.
A telek közepén az igazgatási épület állt. Mögötte feküdt a központi
udvar, melyet két oldalról a vágócsarnokok fogtak közre, végét
pedig a víztorony és melléképületei zárták le.
A víztorony magasan kiemelkedett a komplexum többi épülete közül,
amit architektúrája is külön hangsúlyoz. A sárga és vörös téglahomlokzat,
a vakolatkeretes ablakok, a mészkőből faragott sarok- és díszítőkövek
hűen tükrözik a századforduló meghatározó eklektikus stílusát.
Ez a stílus a sertésközvágóhíd összes épületére jellemző, egységes
harmóniát teremtett.
A torony négyzethasáb alakú tömegét párkányok, erkélyek, vakablakok,
fülkék gazdagítják. A sarkokon lizénák, a lizénák sávjában mintás
burkolat teszi erőteljesebbé a torony megjelenését. A tetőfelépítmény
magasságában négy fiatorony tovább hangsúlyozza, erősíti a sarkok
markáns látványát.
|
|
|
A tető négy oldalán négy aediculát láthatunk:
ezek az idő jelzésére szolgáló órákat keretezik méltó módon. Korábban
az óraszámlapokat éjjelente kivilágították. A tornyot gúla alakú
tető fedi, tetején kis felépítménnyel, bevilágítóablakokkal.
A víztorony valójában szerves részét képezte egy nagyobb épületnek,
mely a sertésvágóhíd gépészeti központja, szíve volt. Itt helyezkedett
el az épületkomplexumot ellátó központi gép-, és kazánház valamint
a hűtőház. A víztorony az épület főhomlokzatának szimetriatengelyében
állt, ugyanis ezt követelte meg nemcsak a látvány, de a funkció
is.
A toronytól jobbra és balra fekvő szárnyakban az előhűtők
és a hűtőhelyiségek, a torony mögötti részben a léghűtőkészülék
és a jégkészítő helyiségei, továbbá a gépház és a kazánház volt
elhelyezve, a szénraktárakhoz és műhelyekhez kapcsolódóan.
A vágóhíd iparvízszükségletének ellátása a városi vízművektől
függetlenül történt. A víztorony a megfelelő víznyomást biztosította
az ipartelep számára, s elegendő mennyiségű iparvizet az igen
vízigényes vágóhídi technológiához. Az iparvíz csőhálózatába a
toronyban 20 méter magasságban elhelyezett 200 m3 befogadóképességű
acéltartályból táplálták a vizet. A tervezés korai szakaszában
még falazott csőtartályt szándékoztak építeni, ám végül a modernebb
acéltartályok mellett döntöttek.
A tartály feltöltésére két darab egyenként 100 m3/óra teljesítményű,
dugattyús vízszivattyú szolgált. A szivattyúkat egy 24 lóerős
motor hajtotta. A vizet a szivattyúk a gépházzal szemben, de már
a kerítésen kívül megépített 200 m3 űrtartalmú betonmedencéből
szívták és nyomták fel a víztoronyba. A gépház pincéjében, a torony
alatt volt egy másik szivattyú is.
|
|
Balra: a "biciklitároló" lépcsőház.
Jobbra: lépcsőforduló a második szinten. |
|
Némelyik képen látszik, a második szint padlójának utólagos kiegészítése, ahol a két kisebb tartály volt. |
|
Csövek a két hátsó sarokban.
Éredekes, hogy a nagy tartály alatt nincsenek gerendák. |
Az első szintről felnézve a lépcsőn. |
|
|
|
A második szintről lenézve a lépcsőn. |
|
|
|
|
Nagyobb vízfogyasztás esetén ez a körforgó
szivattyú is üzemelt, hiszen bizonyos berendezéseknek (a jéggyár
cellatöltőjének s a kazántápvizlágyító gépnek) mindig zavartalanul
kellett működnie. A városi vizet a 10 méter magasságban lévő,
két, 30 m3 űrtartalmú tartályba vezették.
Később a húsvásárcsarnokot és a hűtőkamrákat a tornyon keresztülvezetett,
fedett magaspályával kötötték össze. Emiatt természetesen a torony
bejáratát némileg át kellett alakítani; falát, mely az előhűtő
folyosójától elválasztotta, kibontották, bejáróját pedig lefedték,
hogy a torony famennyezeteiről lehulló tisztátalan anyag a húst
be ne szennyezze.
A víztorony ma is meghatározó épülete az iparterületnek. Már messziről
észrevehető, magasan emelkedik ki az előtte elhelyezkedő, laposabb
épületek fölé. Stabil tájékozódási pontot jelent az évek során
alaposan kibővített és átépített telepen, melynek régi szellős
és egyszerű elrendezése alig felismerhető. A központi gép-, kazán-
és hűtőházat - mely a torony szerves részét képezte - lebontották,
eltűnt. A torony egymagában áll a romos terület közepén. Némi
bontási törmelék és a homlokzatokon látható nyomok, sérülések
árulkodnak a korabeli épületek helyzetéről és a szerkezetek kapcsolatairól.
|
|
|
|
|
Egy 1970-es években történt konzerválásnak köszönhetően a szabadban
lévő téglafelületek állapota meglepően jó, kisebb sérülésektől
eltekintve épnek mondható. A torony tetejét koronázó ompeion -
bevilágítóablak - az archív tervektől eltérő, az eredeti feltehetően
a háborúban semmisült meg.
A telep megmaradt, eredeti épületei
az ipari terület egyéni színfoltjai, egyedüli esztétikai értékei.
Ezek közül a legkiemelkedőbb a nemrég felújított, irodaépületként
működő, hajdani kezelői épület, és a két párhuzamos elrendezésű,
gépészeti szerkezetekkel sűrűn megtűzdelt, vágócsarnok.
A tornyot 1-2 évvel ezelőtt még rendeltetésszerűen használták,
kizárólag esztétikai értéke mentette meg a lebontástól. Az épület
belső része, a legalsó szinten történt átépítéseket leszámítva,
szinte eredeti állapotában maradt fenn. A mai napig állnak a víztartályok,
csövek, természetesen funkció nélkül, a vízvezeték-hálózatról
lekötve.
Az épület mai tulajdonosa két éve a Landhof Kft., az előző tulajdonos
a Húsipari Rt. illetve hat évvel ezelőttig a Húsipari Vállalat
volt.
|
|
Források:
Közvágóhidak és állatvásárok Budapesti közvágóhidak 1873-1903
Budapest sertésközvágóhídja és vására
Bittner János: A sertés-közvágóhíd és a hentesiparosok
Fővárosi Közl. 1902. máj. 2.: A sertésközvágóhíd
Kiss Katalin: Ipari Műemlékek. A mi Budapestünk 1993.
Bucsánszky A. Nagy Képes Naptára 1903.: Az új sertésközvágóhíd
Bp. Déli Kerületi Közlöny 1932. No. 23-24.: Látogatás a budapesti
sertésvágóhídon, Közép-Európa legmodernebb állatvásárján
Építő Ipar 1904.
Fővárosi Közlöny 1901. ápr. 12.: Az építés alatt áll budapesti
sertésközvágóhíd
Magyar Közgazdaság 1937. No 50.: Építkezés a sertésközvágóhídon
Budapest Főváros Levéltára Közületi Tervtár
Én pedig a www.semix.hu-n
találtam ezt az anyagot, és a Gyáli úti Máv-telepról
szólót is.
|
|
|
|
|
|
|
A 200 köbméteres tartály.
|
|
Az egyik tartógerenda. |
A régi vágóhídból nem sok maradt. Ez
a részlet a legkedvesebb. |
|
Ez a lépcső vezet az első szintől a földszintre.
|
|
|
|