A múlt század végén, e század elején a Magyar Királyi
Államvasutak több munkástelepet, tisztviselőtelepet épített dolgozói
számára a főváros korabeli peremét jelentő területeken. A telepek
földrajzilag is erősen kapcsolódnak a vasúthoz, pályaudvarok, vasútvonalak
mellett fekszenek.
Ilyen telep épült a Hungária körút,
Salgótarjáni út sarkán, Rákospalotán, valamint a Ferencvárosban
is a Gyáli út mellett.
A Gyáli úti MÁV-telep története a múlt század végéig
nyúlik vissza. Egy 1896. szeptemberében keltezett helyszínrajz telepszerű
beépítést ábrázol, 31 épülettel.
A terven felismerhetőek a ma is álló földszintes,
négylakásos lakóházak, melyek jó része átvészelte a háborút. Ezek
a házak tehát a fenti időpont körül épülhettek, típustervek alapján,
azonos alaprajzzal, homlokzattal.
A rajz a telep központjában parkot ábrázol, pontosan azon a helyen
ahol ma a víztorony áll. A torony melletti két háromszintes lakóház
csak később, 1932 táján épült meg; csakúgy mint a Gyáli út melletti
nagyobb épülettömbök is.
A víztorony, mint a lakótelep önálló vízellátását,
illetve a megfelelő víznyomást biztosító épület került az építési
programba. Mivel torony csak és kizárólag a MÁV-telep épületeinek
ivóvíz szükségletét volt hivatott kiszolgálni, paraméterei - magassága,
a víztartály térfogata - ennek megfelelően került kialakításra.
A fizika szabályai (a közlekedő edények törvénye)
szerint, a toronyban lévő vízoszlop magassága a szükséges nyomás
biztosítása miatt valamivel magasabban van a telep legmagasabb épületének
felső szintjénél. Nagyon valószínű, hogy a torony még a századfordulón
épült, a földszintes házakkal egyidőben. Stílusa, részletei a századfordulós
divatot követik.
A tornyot közrefogó háromszintes házak, jó 30 évvel
később épültek meg, de építészeti megoldásuk, elhelyezésük alkalmazkodik
a környezethez.
A fizika törvényein túlmenően a két ház építészeti
megjelenése, a környező telephez, a víztoronyhoz való illeszkedés
is fontos szempont volt a kompozíció megalkotásánál. Ez az oka annak,
hogy a környező két épület magassága nagyjából megegyezik a víztorony
magasságával, ami valamivel meghaladja a húsz métert.
|
 |
A víztartály ily módon egy szintben van a szomszédos
épületek padlásával, elegendő szintbeli különbséget biztosítva víznek
ahhoz, hogy még a legfelső lakószinteken is használhatóan működjenek
a vízcsapok.A torony műszaki kialakítását tekintve a mai víztornyokhoz
hasonlatos.
Korábban, pl. a múlt században épült
víztornyoknál falazott csőtartályokat alkalmaztak (Eredetileg ilyen
megoldást terveztek a közeli sertésvágóhíd víztornyába).
Műszaki kialakítását tekintve ez
egy földre állított vastag cső, melyet vízzel töltenek fel. A csőtartályok
hagyományos módon, téglaszerkezetből is megépíthetők, de hátrányuk,
hogy a vízmennyiség csökkenésével erősen apad a vízszint, nem biztosítva
a kellő nyomást.
A korszerűbb víztornyok esetében
egy magasra helyezett, nagy térfogatú tartályt, medencét töltenek
fel vízzel. Ily módon, ha a tartályban csökken is a víz mennyisége,
a vízoszlop magassága, azaz a vízszint közel állandó. Ez a megoldás
azonban már csak modernebb szerkezetek, acél, vagy vasbeton tartályok
használatával építhető meg.
A MÁV-telep vizét - amíg a torony
üzemelt - henger alakú acéltartály tárolta, innen vezették a vizet
egy csövön át a hálózatba. A tartályt egy téglából falazott 6m átmérőjű
hengerpalást "torony" emeli magasba, melynek belsejében
acéllépcső és létra vezet a magasba. A létrát érdekes módon a tartály
belsején egy csövön vezették át, a tartály teteje javítás esetén
ezen keresztül közelíthető meg.
A tartály alsó peremével a gyűrű
alakú "téglatoronyra" támaszkodik, de sem maga a tartály,
sem a gépészeti szerelvények nem látszanak. Az építész ügyes megoldással
díszes, un. svájci faragott faburkolattal csomagolta be a rideg
acéltartályt. A szépen alakított faburkolat, zsaluziás vakablakok,
kecses díszek hangsúlyozzák az építmény fejezetét, ide fókuszálva
a tekintetet.
A szemlélőben szinte fel sem merül,
hogy a csendes lakótelep közepén egy ipari épület magasodik, a falakban
húzódó, és föld alatt rejtőzködő vízhálózat titokzatos gépezetének
föld fölé emelkedő csúcsa.
A torony vörösbarna téglafala puritán
folytatása a díszes fejezetnek, összhangot alakítva ki a környező
lakóépületek architektúrájával.
|
 |
A víztorony falát csak néhol
töri át egy-egy kisebb ablak, szerepük csak díszítő jellegű. A MÁV-telep
építészeti együttesében kiemelkedő szerepe van a víztoronynak.
Az összes épület között a legátgondoltabb,
legdíszesebb: arányos építmény, mutatja, hogy tervezői tudatosan
formálták a környezet fontos szereplőévé. Nemcsak különös díszeivel,
kerek formájával, hanem a szomszédos, környező telepnél magasabb
épületek is hangsúlyozzák, fokozzák hatását.
A víztornyot kb. 35 éve üzemszerű
működésen kívül helyezték. 1987-ben kelt dokumentumok szerint a
víztorony földszinti helyiségében elhelyezett hidrofor (nyomásfokozó)
és a toronytól dél-nyugatra elhelyezett két, egyenként 50 m3-es
földalatti tartály biztosította az ivóvízellátást.
A föld alatti
tartályok - tulajdonképpen felszíni, talajjal beterített
tartályok - megléte hátrányosan befolyásolja a torony megjelenését.
Tekintve, hogy ma már ezek sem üzemelnek, javasoljuk lebontásukat,
a torony, mint építészeti érték megőrzésével, felújításával egyidejűleg.
1987-ben a víztorony kezelője és
tulajdonosa, a MÁV a torony lebontását kezdeményezte életveszélyességi
okokra hivatkozva. A Budapesti Műemlékfelügyelőség a bontással nem
értett egyet, ugyanis statikai szakvélemény nem készült az épület
állagára vonatkozóan.
A Műemlékfelügyelőség az épület,
mint építészeti és városképi szempontból fontos elem megtartását
javasolta.
Források:
Budapest Főváros Levéltára Budapesti Műemlékfelügyelőség Levéltári
anyaga /1491
MÁV Épület és Közmű Ügyosztály
Én pedig a www.semix.hu-n
találtam ezt az anyagot, és a sertésközvágóhídról
szólót is.

Hasonló tornyok itt
|