A Wiesbadeni Műszaki Főiskolán, az építészeti
szakirány a wormsi víztorony újrahasznosítását kapta feladatul az
előző félévben. A wormsi víztorony külső kialakítását jellegzetes
neoromantikus formák uralják. C. Hofmann irányításával építették.
Annak idején, mint C. Hofmann egyik idézetéből kiderül, tudatában
voltak azoknak a követelményeknek, melyeket a város múltja az új
építmény konstrukciójától elvárt.
A tornyot 1888-1890 között a nyugati városrész,
akkor még szabályozatlan beépítésű részének a legmagasabb pontján
építették fel. Ma az ottani lakónegyed szerves részévé válva egy
nagyobb téren áll. A háta mögötti iskolával egy épületszárny köti
össze. A toronymagasság feléig érő fák veszik körül. A ma négy (korábban
öt) utca kereszteződésében található torony a tér másik végén lévő
Luther templom tornyának is hangsúlyos ellenpontja.
A kísérletek ellenére, hogy a torony karcsúnak
hasson, a vízszintes színbeli és plasztikai osztások miatt inkább
zömöknek és testesnek hat. Az építészeti hangsúlyokat a fal tagoló
elemeire és az ablakok kiképzésére helyezték. A támpillérek az alapzat
masszívitását hangsúlyozzák. A felsőszinten három kiszögellő erkélytorony
színesíti a tető felé kinyúló lépcsőtorony motívumát. A négy kiugró
épületrész közötti területen három-három kettős ökörszem ablak világítja
be a közbülső tartály körfolyosóját. Hofmann a testes felépítéssel,
a falak viszonylagos egyhangúságával, az egyszerű, köríves ablakformák
alkalmazásával a toronyszerű építmények karakteréhez illeszkedő
katonai jelleget fejezte ki a romanika stílusjegyeinek felhasználásával.
A műemléki védelem alatt álló torony újrahasznosításával kapcsolatban
több kérdés is felmerült bennünk:
- • Megengedettek-e a külső beavatkozások ebbe
a zárt, szabadonálló épületbe?
- És ha igen, akkor hogyan? Az építészeti kifejezés
milyen minőségében lehetséges az ún. épülettel való munka kapcsán,
vagy ez kizárja egymást?
- Az építészeti, tervezői feladat inkább a beltéri
helyzetekre korlátozódjon?
- Hogyan válaszoljunk egy újrahasznosítás kapcsán
a hasznosítás feltételeire, mint például a műszaki természetű
kérdésekre (pl.: megvilágítás, gépészet)?
- Röviden: Hogyan értelmezzük és tegyük bensőségesebbé
ezt a karakteres víztornyot?
Mivel különböző koncepciójú tervek születtek,
kénytelenek voltunk a tornyot a szó szoros értelmében letapogatni.
A diákok különböző csoportokra oszlottak fel, és minden egyes szinten
készítettek egy felmérést. A közös eredmények összegzésénél hamar
nyilvánvalóvá vált, hogy a tornyot még nem jártuk be annyira, hogy
terv szintjén lehessen vele foglalkozni. Még hiányoztak alapvető
méret adatok. Különböző vélemények merültek fel az épület részeivel
kapcsolatban. A tornyot még nem mindenki értette meg teljesen.
Ezután még többször is – az időközben felmerült további kérdéseinkkel
- kivonultunk a toronyhoz, hogy kívülről és belülről is tovább elemezzük.
- Van-e összefüggés a külső homlokzati kialakítás
és a beltéri elrendezés között?
- Milyen beavatkozások szükségesek vagy megengedettek
kívül és belül?
- Ebben a konkrét esetben hogyan találjuk meg
a hasznosítást? A cél a "kevesebből többet" elvnek megfelelően
inkább egy alulhasznosításban, mint egy túlhasznosításban valósuljon-e
meg?
- Hogyan tükröződnek a hasznosítási elvben a
különböző belsőterek követelményei?
- A különböző terek milyen térbenyomásokat keltenek?
- Vannak-e olyan tervek, amelyek által egy semleges
hasznosítást lehet elérni, tekintettel a jövőben esetlegesen változó
hasznosítási igényekre?
Ezek a kérdések foglalkoztattak minket, és most
intenzíven dolgozunk a beltéri adottságok értékelésén. Asszociációk
elevenedtek meg Umberto Eco: A rózsa neve c. regény könyvtárának
leírásával, valamint a 18. századi Giovanni Battista Piranesi: Carceri
néven ismert építészeti vízióinak megjelenítésével. A nagy falazott
boltívekkel áttört szabályos, masszív épületrészek az Olympico színház
egy díszletéhez hasonlítottak. A beltéri épületelemeket külső homlokzatként
is fel lehet fogni. A belső térben való tájékozódási képességünket
megzavarta a toronyban kialakított négyzetes tér viszonyulása a
kör alaprajzú belsőhöz, mivel az épületrészeket minden irányban
hasonló módon alakították ki.
Így vizsgáltuk meg a beltéri hatásokat, amelyeket
meghatározott az első szintek magas, felfelé nyúló tere. A tartály
alatti tér, még az egykori nyomott hatást érzékeltette. Továbbá
éreztük a tartály feletti szédítő térhatást, ami tériszonyt keltett.
A tető könnyed acélváz szerkezetének elemei ellentétben álltak az
alsóbb szintek zárt tömörségével. A tetőterek intimitása pedig egy
múlt századi mesebeli szobára emlékeztetett.
Olyan tervek készültek, melyek nagyon egyszerű és visszafogott,
ugyanakkor kifejező módon reagálnak a különböző beltéri helyzetekre,
és azok hangulatát is megtartják.
Összegezve a wormsi víztorony hasznosítása kevésbé
kötött, nem teljességre törekvő kihasználást célzott meg. Így lehet
a különböző igényekre tekintettel lenni, és szűkös pénzügyi ráfordítással
a jövőben esetlegesen változó hasznosítási igényekre jó választ
adni. A költséges és az épület számára káros, nagyobb jövőbeni átépítéseket
el lehet így kerülni.
Összegzésként és tapasztalatként az mondható
el, hogy egy meglévő épülettel való kapcsolatot a lehetőségekhez
mérten el kell mélyíteni ahhoz, hogy hasznosítására jó megoldást
találjunk. A külső beavatkozások és az új épületrészek indokoltnak
tűnnek, ha méretben, arányban, formában jelentős korszakok egymásra
rétegződését definiálják. Így a tervezési munka összetettebb, érdekesebb,
de nehezebben megvalósítható, mint egy új építési feladat. Mindezek
tudatában tekintjük végig a többi víztornyot is.
Artur Mandler
Artur Mandler professzor, építész BDA, Wiesbadeni
Műszaki Főiskola, építészeti szakirány, a kölni Mandler BauCoop
építésziroda tulajdonosa
|