A századforduló után egy másik víztorony is épült
Berlin-Steglitzben, melyet a temető területén 1916 és 1919 között
Hans Heinrich Müller épített a 20-as években elterjedő téglaexpresszionizmus
stílusában. Alig használták víztoronyként, s már 1927-ben a torony
krematóriummá való átépítését tervezték, azonban ez az építési szándék
nem valósult meg. 1994 tavaszán a berlini Riebeling & Friends
iroda tervei a torony krematóriumként (kávézóval és urnacsarnokkal)
való újrahasznosítását illetően az 1927-es ötlethez nyúltak vissza,
és azt korszerű építészeti megfogalmazásba helyezik át.
Halál és építészet
Nyilvánvaló, hogy az építészet, mint a legközismertebb művészeti
ág a gyásszal és temetkezéssel kapcsolatos kultúra témai iránt különösen
elkötelezett. Gondoljunk csak az egyiptomi építészetre a piramisaik
nélkül. Ravatalozó csarnokaink, urnacsarnokaink, krematóriumaink,
mauzóleumaink mind a keresztény temetkezési kultúra megtestesítői.
A halál és az építészet formai viszonyában az anyag és a részlet
metafizikai jelentőségű alkotóelemmé, a geometria és ismétlése metaforává,
a fénnyel és a formával való bánásmód a szellemre való utalássá
válik. A Berlin-Steglitz-i víztorony tervezett újrahasznosításánál
a lépcsőfokok sűrítése és a csigaformából adódó ritmusa elválasztja
a gyászolót a kávézótól, és a lapos lépcsőfokokon a ravatalozóba
kíséri.
Építészettörténet és épített forma
A Rauhen-i hegyvonulatra épült, 33 m magas víztorony egykor
a steglitzi városrész jelképe volt. Toronymagas féloszlopaival és
kerek kupolájával a római körtemplomokra emlékeztető, klasszikus
formával bír, ugyanakkor téglahomlokzata már az 1920-as években
elterjedő téglaexpresszionizmusra utal. A torony építészettörténeti
és művészeti jelentőségét a klasszikus körtemplom-építészet hagyományos,
szimmetrikus formájának és a korai téglaexpresszionizmus anyagainak
és díszítményeinek ötvözése adja, mely erőteljes kifejezésmódjával,
újszerű, minőségi megjelenést eredményez.
Paul Kahlfeldt könyvében Hans Heinrich Müller építőmesterrel kapcsolatban
rámutat a víztorony és Bramante római Tempietto-ja közötti hasonlóságokra,
valamint arra, hogy az oszlopok közötti körablakok elhelyezése és
alkalmazása a díszpark melletti dóm (Schinkel alkotása) toronydobjára
utal. A torony mindig közrejátszott a városkép alakításában. A tőle
délre 1927 és 1931 között felépített település, Wilseder főutcáját,
tudatosan a víztoronyra mutató tengelyként alakították ki. Ami az
építési helyszínt illeti, Otto Lilienthal a Rauhen-i hegyekről indulva
tette meg első repülési kísérleteit.
Használat és újrahasznosítás
Az 1992 ősze óta műemlékvédelem alatt álló tornyot eredetileg
Steglitz vízellátására építették, de erre alig használták, mivel
a községet már egy évvel a torony befejezése után a berlini vízművek
hálózatára csatlakoztatták. 1923-ban Fritz Freymüller tervei alapján
a tornyot galériás urnacsarnokká kellett volna átalakítani. Ehhez
akkor a 200 m3 térfogatú víztartályt ki is emelték belőle. Azonban
az első újrahasznosítás munkálatait hamar leállították. 1926-ban
a toronyba újra betettek egy víztartályt, ami a berlini vízműveknek
Steglitz-i és Schöneberg-i víztartalékát fogadta magába.
Egy évvel később a steglitzi magasépítési hivatal egy három oldalon
nyitott csarnokú krematórium felépítését tervezte a torony előtt,
azonban ez az alépítménynél nem jutott tovább. A nemzeti szocialisták
hatalomra törése után a tornyot 1935-ben nemzeti szocialista emlékművé
alakították az első világháborúban elesett katonák emlékére. Az
emlékművet a második világháborúban lerombolták, és a háború után
eltávolították.
Újrahasznosítási koncepció: halottak tornya
A koncepció szerint a halottak tornyára áttervezett víztorony
a halált szimbolizálja a városban, és a város közepén egy a vidékitől
eltérő, városias temetést tesz lehetővé. A halált itt nem nyomják
úgy el, mint máshol, hanem a torony a városrész lakói számára saját
halandóságukat testesíti meg, és a "Memento mori"- metaforára
utal. A toronyban, mint krematóriumban különböző, egyedi gyászszertartásokat
tartanak majd. A temetési kultúra összes elemét megjelenítik az
épületben, és ezek a gyászolók számára láthatók lesznek.
Átépítési munkálatok
A torony homlokzata, s különösen is a főpárkányzat és a kupola
fedése igényel sürgős felújítást, amiről műemlékvédelmi szempontok
szerint kell dönteni. Az építész kívánságára a torony belsejében
a letisztult szerkezetet meg kell tartani. Így a toronyban még a
meglévő vasbeton kazettás mennyezet is megmarad. Mindenesetre a
víztartályt és a hozzá kapcsolódó felszereléseket el kell távolítani,
hogy a ravatalozónak, a krematóriumnak és az urnacsarnoknak legyen
helye. A kisebb egységeket, mint a lépcsők és a galériák, újra felhasználják.
Külső összekötésként a víztoronyhoz egy üvegátjárón keresztül elérhető
felvonótornyot akarnak csatolni. Mint a már megvalósult, mülheimi
víztorony Aquarius vízimúzeumként való újrahasznosításánál, a felvonótorony
új és akadálymentes feljáró lesz a felső és alsó szintekhez. Ebből
a felvonótoronyból lehet majd a kávézót, a ravatalozót, a galériás
krematóriumot és az urnacsarnokot elérni.
A szintek kialakítása
Az első, a halottaspince feletti szinten van egy rendezvényterem,
amit a halottak ravatalozására is lehet használni. A két következő
galérián a temetési kultúra tárgyai és az urnák számára van kiállítóhely.
A negyedik szinten egy kibővített galérián található a kávézó a
kiállítás látogatóinak, akiknek a tekintetét lentre, a rendezvényteremre
irányítják. Az eredeti galériából le lehet választani egy területet,
hogy a gyászolóknak a kávézóban egy elkülönített termet biztosítsanak.
A kávézótól a kiállításon keresztül vezet az út az ötödik szinten
lévő ravatalozóba. A lapos lépcsőfokok csigaformában haladva, a
léptek ritmusában vezetik fel a gyászolókat a ravatalozóba. A felemelkedés
során a lépcsők közötti távolság egyre kisebb, a sugár egyre rövidebb,
úgyhogy a lépcsők egy csigaházhoz hasonlóan fokozatosan egymásba
záródnak. A mellvédtől a kávézóba és a ravatalozóba való bepillantást
fal zárja el. A gyászolók csak a lépcső végén tudnak odalépni a
ravatalozóban lévő koporsóhoz vagy urnához. A koporsót vagy az urnát
egy külön teherlifttel lehet a ravatalozóba átszállítani. A teremben
az ülőhelyek nincsenek rögzítve, hogy igény szerint lehessen őket
elrendezni.
A ravatalozó feletti, hatodik szinten található a kétszintes kialakítású
krematórium hamvasztó berendezése. Az alsó szinten egy kis teremben
az urnamegtöltésen is részt lehet venni. A felette lévő szinten
van egy előkészítő terem, illetve a kemencét innen üzemeltetik.
A kiszolgáló személyzetnek egy külön lépcsőt terveztek. A hetedik
szinten galéria van a látogatók számára, akik jelen lehetnek a koporsó
kemencébe juttatásánál. Itt további urnáknak van hely. A nyolcadik
szint kupolatetejű terme az igazi urnacsarnok, ahol 3000 urnának
van hely. Ez a megemlékezés helyszíne.
Az urnákat fali rekeszekben őrzik. Ezek a kupolateremben szabadon
felállítható és különböző magasságú falak kis térbővületeket, szabálytalan
falakból álló nyitott labirintust alakítanak ki. A geometria megtagadásával
itt a hierarchiát szerették volna kiküszöbölni. A falszerkezetek
kezeletlen acéltáblákból készülnek, melyeknek 40 cm3-es üregeit
egyénileg kialakítandó fedőlapokkal lehet ellátni.
A kupolahéjon szétszórva fényáteresztő pontok alakítják ki a csillagos
eget, úgy hogy a terem a beeső szórt fény hatására egyenletes félhomályba
borul. A kupolatermet kívülről körülölelő galéria által a látogató
a hétköznapok fölé és a város tetői fölé emelkedhet, mivel innen
a távolba, és az égbe nyúló kilátásra van lehetőség.
Összegzés és költségek
A Riebeling & Friends iroda még megvalósításra váró tervei
a tervező érzékenységéről és bátorságáról tesznek tanúbizonyságot,
azzal ahogyan a halál és gyász épületben való megjelenítésének témájával
bánik. Csak remélni lehet, hogy ez a projekt a maga kb. 5,3 millió
DM költségű megvalósításával nem akad el ezekben a szűkös időkben.
|