Az 1928-ban a fuldai pályaudvar közelében, a
téglaexpresszionizmus stílusában épült víztorony a gőzmozdonyok
vízellátását szolgálta. Vasbeton szerkezete nyolcszögletű alaprajzra
szerveződik. Építészirodává való átalakítását megelőzően, sík fenekű
tartály volt benne szintén vasbetonból. Az átalakítás során a XX.
századi ízlésnek megfelelő, téglafalazatot építettek a vasbeton
szerkezet köré.
A fényviszonyokhoz igazodó felhasználás
Az 1990-ben az építtetők alapította építésziroda (Das Bauhaus)
szerezte meg a víztornyot, hogy ebben és a mellette építendő északi
irányú hozzáépítésben építészirodát rendezzen be. Ahhoz, hogy a
tornyot előkészítsék egy ilyen használatra, először is a tartályt
kellett eltávolítani. Ezek után az új földszintet is beleértve,
öt új szintet építettek be vasbetonfödémként a víztoronyba. Az emeleti
födémek elhelyezése a kis, csúcsban végződő ablakokra orientálódik
a szögletes falsávokban, ahol ezek az ablakok a födémek beépítése
után az első és harmadik emeleten a falközépre, a második, 3,8 m
belmagasságú szintnél a padló és a mennyezet közelébe kerültek.
Ezek a valóban kicsi homlokzati nyílások a toronytörzsön ma már
hőszigetelt, alakra vágott üveggel vannak ellátva.
Az így keletkezett számos helyiséget a toronytörzsben a kevés természetes
fény miatt számítógépes munkahelynek használják. Így tudott az építész
a kis ablakok szükségéből előnyt kovácsolni. Ahhoz, hogy a toronybelső
átépítése során elégséges természetes fényt kapó tervező helyiséget
kapjanak, a meglévő sátortetőt 1,3 méterrel megemelték, és az így
felszabaduló falfelületeket a tető ereszszegélye alatt körbefutó
ablaksávval építették be.
A függőleges összeköttetést a földszinttől a "kreatív"
szintig a sátortető alatt egy kétkarú vasbeton lépcső biztosítja
a szögletes, nagyrészt falazott lépcsőházban. A lépcsőház aknafalain
belül üvegezett nyílások biztosítják a lépcsőháznak a fényt az irodák
felől és a tervezői szintről. Az aknafalak nyílásai érdekes átlátásokat
eredményeznek a lépcsőházból az irodákba és viszont.
Hozzáépítések
A felújítási és átépítési munkálatok befejeztével, 1992-ben
készült el az első, északi hozzáépítés a víztoronyhoz. A toronyban
rendelkezésre álló tér az építészirodában folyó munkák minden fázisához
(tervezéstől a költségvetés készítésen át a kivitelezésig) túl kevés
volt. Az újépítésű szárnyban a tervezéshez közvetlenül nem kapcsolódó
osztályok, mint az értékesítés, építésvezetés, a titkárság és egy
tágas tárgyaló kaptak helyet. A kétszintes hozzáépítés alacsony
összmagassága tudatosan alárendelődik a víztorony vertikalitásának
- az utcáról az újépület csak egyszintesnek látszik.
A homlokzatot teljes egészében patinás acéllemezekkel borították.
Az utcáról nemcsak a nagyvonalúan üvegezett bejáraton át pillanthatunk
be, hanem a patinás acélhomlokzatot hangsúlyozó kis üvegtornyon
keresztül is, ami a nagy torony 1:3 arányban kicsinyített mása.
A mélyebben fekvő második hozzáépítési szint egy domboldalba beépített
alsószintet alkot, amit az utcai oldalról nem lehet látni. A hozzáépítésbeli
igazgatási irodák természetes megvilágításukat a nagyfelületű domboldali
üvegezésén keresztül kapják. Egy további 1996-ban elkészült, déli
hozzáépítés megformálása a régi acélhidakat idézi. Az alsószintjén
gépkocsi parkoló van, fölötte a statikusnak és a költségvetési csoportnak
kiadott irodahelyek kaptak helyet.
Vasúttörténetre utaló forma
Ahogy már az 1920-as években a Walter Gropius alapította építészeti
irányzat, amiről a fuldai építészirodát is elnevezték, úgy a "Bauhaus"
tervezői is a funkciót helyezték előtérbe a gazdaságosság figyelembevételével.
Így a térszervezés éppúgy az újjáépített víztoronyban, mint az új
épületszárnyakban is az emberre, mint mértékre összpontosított.
A régi és az új formajegyek viszonyának figyelembe vételén túl a
hozzáépítések kialakítása a vasúttörténetre utal: kívül rozsdás
homlokzatfelületek, belül nemesacél korlátok, amelyeken még a lakkozott
acélprofilok lecsiszolt hegesztési pontjai is felismerhetők. A víztorony
egykori berendezéseinek egy részét a hozzáépítésekben is felhasználták.
Például a régi ejtőcsövet kiöntötték betonnal és darabjai oszlopokként
kerültek beépítésre a bejáratnál és a tárgyalóban.
Összegzés
Günter Peichl a fuldai víztorony újrahasznosításával a szükségből
erényt kovácsolt. A számítógépes munkahelyek a toronytörzsben a
kis ablakok ellenére meglepően kellemesen bevilágított helyiségek.
A megemelt sátortető alatt körbefutó ablaksáv által inspiráló kreatív
szint jött létre a fuldai tetők felett. Mindemellett az épületen
végzett jelentős átépítési munkálatok a külső részen alig hagytak
nyomot, így a torony megtartotta eredeti formáját. A hozzáépítések
formanyelvükkel a vasúttörténetet idézik: hidak, sínek és vasúti
töltések. Önállóságuk ellenére ezek az elemek a torony vertikalitásának
alárendelve is, azzal kerek egészet alkotnak.
|