Ahogy a mülheimi víztoronyból vízimúzeumot csináltak,
az 1910-ben a pályaudvar mellett épült bebrai víztoronynak is hasonló
szerepet szántak, de jóval szerényebb keretek között. A vasúti múzeum
ötletével adódott a gondolat, hogy az ipartörténetet egy jellegzetesen
ipari műemlékben mutassák be, és egyúttal magát a tornyot is a bemutatás
középpontjába állítsák. A cél az volt, hogy olyan helyen őrizzék
meg a maradványokat, ahol a vasúttörténet jelentősebben hagyta hátra
a nyomait, mint máshol.
Az 500 m3 -es, támasztó födémes gömbtartály kazánvíztartályként
a gőzmozdonyokat látta el vízzel 1983-ig. Korának jellegzetes tornya
volt. Hasonló épületfajtát találunk Kornwestheimben, Crailsheimben,
Lübeckben, Dortmund-Dorstfeldben és Arstfeld bei Goslar-ban. Ahogy
a lakócélokra átalakított fuldai víztornyon, a bebrai víztornyon
is azonnal meglátszik, hogy eredetileg kazánvíztartály volt. Az
eredeti funkcióját nem takarja többé régi stílusú ál-homlokzat (pl.
egy őrtorony homlokzata).
Tevékenységek a megőrzésért
Már 1970-ben az első felújítás után jelentős rozsdásodási károsodások
mutatkoztak a tartályon. A lyukakat a homokfúvással megtisztított
tartály acélfalazatán be kellett forrasztani. A rozsdátlanítás után
a tartályt védőbevonattal látták el, és végül az eredeti antracitszürke
színét kapta vissza. A piros téglából falazott toronytörzset szintén
homokfúvással tisztították meg, a repedéseket kifugázták, az egyes
téglákat kiegészítették.
Jelentősebb sérülés mutatkozott azonban a tartály
felfekvését biztosító gyűrűn. Betontalapzatát 80%-ban vissza kellett
bontani. Injektálással erősítették meg a megmaradt betont, majd
új vasszerelést helyeztek rá és torkrét eljárással betont injektáltak
bele. A toronyban lévő két födém poroszsüveg-boltozattal készült
1910-ben. Az új funkcióhoz azonban nem volt elég a teherbírásuk.
Egy elválasztóréteg kialakításával, ami fölé egy önhordó vasbetonfödémet
tettek, megmaradhattak az eredeti födémek.
Minden válaszfalat a műemlékvédelem követelményeinek
megfelelően fehér mésztejjel festettek le. Az utángyártással készített
acélablakok megfelelnek az eredetieknek. A tartály és a beton alátámasztás
között elhelyezett üvegtégla-felülvilágító sértetlen maradt.
Költségek és összegzés
Minden vezetéket és gépészeti elemet, ami a kazánvíztartály
funkcióját bizonyítja, megőriztek a vasúti múzeum részeként. A bebrai
tornyon elvégzett munkálatok 650000 DM-be kerültek. Ennek 2/3-át
a műemlékvédelem bocsátotta rendelkezésre.
|